Drie gangen genieten met een budgetvriendelijk karakter

Mieke Schepens 14 juli 2015 Hebban Recensent

Christine Van Imschoot is een echte foodie. Ze behaalde de diploma's keukenverantwoordelijke en patisserie, geeft zuiders geïnspireerde kooklessen in de kookstudio bij haar thuis en houdt een blog bij over food shopping.
In het voorwoord van haar nieuwe kookboek 1x koken = 3 x eten legt ze uit waarom ze dit kookboek samenstelde. Niet twee dagen achter elkaar hetzelfde willen eten maar toch niets weg hoeven gooien.
Dit praktische kookboek toont je hoe je in één keer drie gerechten kunt bereiden, bijvoorbeeld een hoofdmaaltijd en meteen ook een frisse salade en een heerlijke soep. Zo kun je maximaal gebruik maken van verse seizoensproducten én heb je altijd wat extra in huis voor de drukke doordeweekse avonden. Bovendien zijn alle recepten niet alleen superlekker, maar ook erg gemakkelijk!'
Je begrijpt dat ik deze stelling wilde uittesten.
Mijn keuze viel op de volgende recepten voor 4 personen:

Cannelloni van gekookte ham met ratatouille
Ingrediënten •2 courgettes •2 aubergines •2 uien •2 teentjes knoflook •olijfolie •peper en zout •1 eetlepel gedroogde peterselie •1 koffielepel gedroogde oregano • 500 ml gehakte tomaten uit blik •1 snede brood •500 g gemengd gehakt •12 seneetjes gekookte ham )of of porchetta) •geraspte Parmezaanse kaas

Snijd de courgettes, de aubergines, de uien en de knoflook fijn en stoof alles samen in vrij veel olijfolie. Kruid met peper, zout, peterselie en oregano. Voeg de gehakte tomaten toe en laat het gehaal 10 minuten op zacht vuur suddueren. Doe twee derde van de ratatouille in een vuurvaste schotel (houd de rest apart voor de soep).
Hak het brood fijn en meng het met het gehakt. Verdeel het gehakt voer de sneetjes ham en rol ze op tot cannelloni. Houd vier rolletjes ongebakken cannelloni apart voor het volgende gerecht. Leg de overige cannelloni van ham op de ratatouille, rasp hierover Parmezaanse kaas, besprenkel met olijfolie en zet gedurende 20 minuten in de oven op 180°C.

Minestronesoep
Ingrediënten •2 stengels bleekselderij •1 wortel •1 handvol prinsessenboontjes •olijfolie •peper en zout •1,5 liter groentebouillon •1/3 van de ratatouille •1 handvol erwtjes (diepvries) •1 blik witte bonen (uitgelekt 200 g) •verse peterselie •vers basilicum

Snijd de bleekselderij, de wortel en de prinsessenboontjes in kleine stukken en stoof ze aan in olijfolie. Kruid met peper en zout en voeg de bouillon toe. Laat 15 minuten koken. Voeg nu de ratatouille, de erwtjes en de witte bonen bij de soep. Laat nog 5 minuten koken. Werk eventueel af met verse peterselie en basilicum.

Pasta carbonara
Ingrediënten •400 spaghetti •1 ui •1 teentje knoflook •4 ongebakken cannelloni •olijfolie •4eieren •peper en zout •nootmuskaat •zeste van 1 onbespoten citroen • 2 eetlepels vese, fijngehakte peterselie •geraspte Parmezaanse kaas
Kook de pasta al dente en houd 1 kop kookwater apart voor de saus. Versnipper de uit en de knoflook en snijd de cannelloni in stukken. Bak alles amen gaar in olijfolie. Klop de eieren los en kruid met peper, zout en nootmuskaat. Voeg de zeste van citroen en de peterselie bij het ei.
Meng de warme spaghetti met de cannelloni en voeg de losgeklopte eieren toe. Zet het vuur uit. Roer alles goed door zodat het ei begint te stollen. Voeg een paar eetlepels pastawater toe voor een romige saus.
Laat eventueel wat indikken op een zacht vuur. Werk af met de Parmezaanse kaas en versgemalen peper.

Bijzonder prettig in dit kookboek is dat bij iedere combinatie van gerechten een boodschappenlijstje staat vermeld, zodat je snel kunt aantekenen wat je nog op voorrad hebt en wat je moet gaan kopen voor de drie gerechten.

Voor de cannelloni, minestronesoep en spaghetti staat het volgende genoteerd:
Boodschappenlijstje
2 courgettes
2 aubergines
3 uien
knoflook
verse en gedoogde peterselie
gedroogde oregano
12 sneetjes gekookte ham (of porchetta)
500 g gemengd gehakt
1 snede brood
500 ml gehakte tomaten uit blik
Parmezaanse kaas
1 handvol erwtjes (diepvries)
2 stengels bleekselderij
1 wortel
1 handvol prinsessenboontjes
1 blik wite bonen (uitgelekt 200 g)
4 eieren
1,5 liter groentebouillon
400 g spaghetti
1 onbespoten citroen
nootmuskaat
olijfolie
vers basilicum

De test is bijzonder goed geslaagd! Drie heerlijke gerechten klaar waar je inderdaad in no time van kon genieten. De oven heb ik voorverwarmd, dat werd niet vermeld maar dat leek me vanzelfsprekend.
Terwijl de cannelloni in de oven stond, ben ik begonnen met de voorbereiding van de minestronesoep. Na het eten van de soep, heb ik een fles witte wijn uit de koelkast gepakt om te serveren bij de pasta carbonara. Dit duurde niet veel langer dan het koken van de pasta. Ik ben een beetje terughoudend geweest met de zeste van citroen, omdat er geen hoeveelheid vermeld stond in het recept.

Een geweldig leuk en handig kookboek is dit! Mooie foto's in close-up van de gerechten en een tip van de auteur bij de combinaties. Bij deze combinatie was de tip: ' Serveer met rijst.' Dat heb ik gedaan. Het was een goede keuze. Alle ingrediënten zijn goed verkrijgbaar. Ik koos voor deze combinatie omdat het nu zomer is en deze gerechten daar prima bij passen. Ik ga vaker een combinatie koken uit dit kookboek.
Het was drie gangen genieten!

Meer recensies van Mieke Schepens