Een indrukwekkend verhaal!

Mieke Schepens 02 juli 2019
Voor in het boek lees je 'Wat voorafging'. Even het geheugen opfrissen!
Het is aan te raden de eerdere delen ook te lezen, om zo meer over de de achtergronden van de hoofdpersonen te leren. Je begrijpt dan ook hun beweegredenen beter. Behalve dat is het genieten van hun avonturen in 'Tsunami' en 'IJs'.

Tijdens het lezen van de heldhaftige daden vergeet je soms dat de hoofdpersonen nog vrij jong zijn, ongeveer 15 jaar. Ze hebben de gevoelens van alle jongeren op deze leeftijd, ook Skye ervaart dat:
"Ze miste Colin. Ze verlangde naar hem op een manier zoals ze nog niet eerder naar hem had verlangd. Maar hij duidelijk laten blijken dat hij vannacht alleen wilde zijn. Dat kon ze wel begrijpen. Maar ze wilde niet voortdurende de sterkste zijn."

Indrukwekkend om te lezen hoe ze elkaar steeds beter leren kennen en waarderen. Niet iedereen is even sterk, maar stuk voor stuk hebben ze hun eigen kwaliteiten. De een doet niet onder voor de ander.

Het verhaal zit enorm goed in elkaar, zoals je ook weer zult erkennen in 'Vuurstorm'. Kleine opmerkingen eerder in het verhaal, zorgen later voor een oplossing van een nijpend probleem.
Wat me bovendien in deze serie ADEM zo aanspreekt is dat we nog een keer met onze neus op de feiten worden gedrukt: als we niet anders met onze aarde omgaan, zou het zo maar een aarde kunnen worden zoals in deze serie. En dat is iets wat we echt niet willen!

Ik heb 'Vuurstorm' graag gelezen en kijk uit naar het vierde en laatste deel in de ADEM-serie 'ADEM IV: Oase'.

Meer recensies van Mieke Schepens