Het gaat er niet om wat je niet eet, maar om wat je wel eet.

Mieke Schepens 08 september 2015 Hebban Recensent

Eibertje van Halteren schreef eerder het boek Eibertje kiest. Dit boek werd lovend ontvangen en belandde direct in de Bestseller 60. Voor de volledigheid heeft de auteur een inhoudsopgave van het eerste boek waarin 500 supermarktproducten vergeleken worden, in Eibertje kiest meer...geplaatst.

Eibertje kiest meer... is een logisch vervolg op dit succesvolle boekje. De auteur ging opnieuw de supermarkt in om daar voor ons naar betere supermarkt-producten te zoeken.

Ook in dit vervolg worden de etiketten, die we vaak niet lezen of niet nauwkeurig lezen, onder de loep genomen en vergeleken met overeenkomstige producten uit de supermarkt. Door de aanwijzingen in dit boek te volgen kun je wekelijks duizenden calorieën besparen en weet jij bovendien wat je eet.

Onderstaande was me niet echt opgevallen, maar het klopt helemaal. Uit: 'In de supermarkt':
'(On)gezond: is het je ooit opgevallen dat in veel supermarkten de groeten en het fruit als eerste worden aangeboden? Eigenlijk is dat heel onlogisch. Groenten en fruit zijn kwetsbaar en niet handig om als eerste, en dan dus onder in je mandje, te hebben liggen. Wat is dan de reden? Als je een gezond product in je kar legt, heb je daarna minder moeite om er een ongezond bij te leggen, zo is de gedachte.'

Afbeeldingen van producten, met daarnaast aangegeven hoeveel suikerklontjes het product bevat, staan door het hele boek. Knap gedaan. Je schrikt van de hoeveelheid suikerklontjes in de verschillende producten!
Eibertje geeft aan waarom ze dit boek geschreven heeft. Ze wil de lezer de gelegenheid geven gezonder te gaan shoppen en bovendien kilo's te verliezen. Dit allemaal door het kijken naar de voedingswaarde, samenstelling en ingrediënten van supermarktproducten.
Niet alleen de verpakte producten, maar ook verse producten zoals groeten en fruit komen aan de orde. Ook of je wel of geen brood mag eten en waarom en wat superfoods zijn. Dit in tegenstelling tot het eerste boek, waar geen verse producten en brood vergeleken werden. Goed van deze auteur dat ze daar het belang van ingezien heeft. We willen écht weten wat we eten!

'Seizoensgroenten zijn vaak niet alleen goedkoper en beter voor het milieu, maar bevatten meestal ook meer vitaminen.'

Steeds wordt per soort product duidelijk aangegeven wat wel en wat niet:
Eibertje kiest niet voor deze (bv. frituursnacks) op de linkerpagina en op de rechterpagina ...en wel voor deze! Onder elke product staan alle gegevens duidelijk langs en onder elkaar, zodat je gemakkelijk kunt vergelijken.
Deze auteur heeft me overdonderd met de informatie die ze aanlevert.
Met vragen zoals 'Hoeveel suikerklontjes bevat jouw favoriete ijsje?' en 'Hoelang moet je hardlopen om een saucijzenbroodje te verbranden? Zijn superfoods echt zo gezond en hoe zit dat met groenten en fruit?' heeft ze mijn ogen geopend voor de vaak verstopte suikers en andere valkuilen.

Door iets anders te noemen lijkt het minder erg. Bijvoorbeeld wanneer op een product vermeld staat 'Geen toegevoegde suikers' betekent dat niet dat er geen suiker in zit. Zo worden in sommige producten de suikers vervangen door fruitsap waar ook veel suiker in zit en vaak geen vitaminen meer bevat. Het zijn wel natuurlijke suikers, maar toch levert het evenveel calorieën.

Vooral de Tips & weetjes die op een aantal pagina's staan, waren eye-openers. Sommige weet je wel natuurlijk, maar het is toch goed om ze weer even te lezen. Je kunt vanzelfsprekend niet alle tips en informatie in één keer onthouden, maar ik neem me voor om bij iedere keer dat ik boodschappen doe op één extra ding te letten, zoals verzadigd of onverzadigd. Wanneer je dat vaak genoeg doet, gaat het opletten vanzelf.
Een toppertje!

Meer recensies van Mieke Schepens