Meer te weten komen over de eetgewoonten van celebrities en heerlijk lachen?

Mieke Schepens 21 mei 2015 Hebban Recensent

De achterflap van Ik wil wat zij heeft is veelzeggend:
"Ik wil wat zij heeft is' een hilarische kijk op de eetgewoonten van de skinny & famous: van Gwyneth Paltrows brouwsels met gojibessen en kwarteleieren tot Jackie Kennedy's regime van gebakken aardappels en beloegakaviaar - Rebecca Harrington laat geen koolsoepje ongeroerd in haar grappige en absurde queeste naar celebritydiëten. Ze spoort de illegale haggis van Pippa Middleton op, ijsbeert omdat ze net als Karl Lagerfeld tien cola light dronk en probeert met een 'zoutwaterspoeling' haar innerlijke Beyoncé te vinden.
Word je er echt zo slank van? Of zijn deze diëten te gek voor woorden? Met de perfecte combinatie van een lekker leesboek over gekke eetgewoonten en een kijkje in de wereld van de sterren heeft Harrington een nieuw genre gecreëerd: dieetjournalistiek."

Voor in het boek staat de volgende quote;
"Eten is een belangrijk onderdeel van een uitgebalanceerd dieet." – Fran Lebowitz
Leuke quote of niet?

In de proloog getiteld Begin van een reis vertelt de auteur over het tot stand komen van haar fascinatie voor de diëten en eetpatronen van beroemde mensen waaronder William Howard Taft. Dat was de dikste president die Amerika ooit heeft gehad. Ze vertelt hoe ongelooflijk gemakkelijk het was om erachter te komen wat beroemdheden elke dag eten.

Elk hoofdstuk bestaat uit een stukje over diegene van wie het betreffende dieet is, de voorbereidingen die Rebecca moet treffen om het betreffende dieet te kunnen volgen en een stappenplan bestaande uit een aantal dagen. Soms meer, soms minder dagen. Ze sluit af met haar ervaring over het dieet, vaak op een vrolijke manier.
"Ik was na het Cameron Diaz Dieet zelfs aangekomen, maar ik voelde me sterker, en mijn huid zag er beter uit. En is dat niet waar het in het leven om gaat, de kleine overwinningen?"

In het boek staan leuke tekeningen voorafgaand aan het hoofdstuk, waar je direct de persoon in herkent waar dat hoofdstuk over gaat.
De epiloog met de titel: En dan nu graag een groot stuk pizza mag er ook zijn.
"Ik zit een stuk pizza te eten terwijl ik dit schrijf, en ik voel me vreselijk opgelucht."

Een prachtige conclusie:
"Ben je dus wat je eet? Dat is moeilijk te zeggen.... Ja en nee dus, zoals met de meeste dingen."

Wat is dit een ontzettend leuk boekje! Je moet maar op het idee komen om dit te gaan doen, hilarisch gewoon!
Je hoeft het boek niet in een keer uit te lezen, maar het nodigt uit om een of meer hoofdstukjes te lezen en de volgende dag weer een of twee. Een boek om met plezier te lezen.

Meer recensies van Mieke Schepens