Loop jij ook soms tegen de muur op?

Mieke Schepens 11 maart 2016 Hebban Recensent

Het dagelijks leven is aanzienlijk veranderd ten opzichte van het leven voor de economische crisis. De mens als persoon maar ook veel bedrijven hebben de gevolgen daarvan ervaren. Grote bedrijven waarvan we dachten dat ze sterk en onverwoestbaar waren zijn opgehouden te bestaan. Menno Molendijk is veranderstrateeg en businesscoach. In zijn vorige boek Leiderschap op een A4'tje gaf hij leiders simpele manieren aan voor meer praktijkhouvast via het aansluiten, afspraken maken, aanspreken en afrekenen. Dit boek riep om een vervolg en dat was een van de redenen voor hem om NoBox te schrijven.

Loop jij ook soms tegen de muur op en voel je je beperkt door de gangbare patronen? In deze wereld van toenemende hectiek en drukte willen we de zaken een naam geven zodat de overzichtelijkheid behouden blijft, zowel in ons doen als in ons denken. We plaatsen ze in een hokje en daarmee zitten we vast in de box. Dat geldt voor de manier van werken, denken en leidinggeven. De auteur geeft in dit boek aan dat dit box-denken meer tegen ons werkt dan dat het een voordeel is. Het beperkt de mogelijkheid om te groeien, zowel organisatorisch als persoonlijk. De gangbare patronen, het oude hiërarchische denken zijn mede door de enorme groei van IT, internet en moderne communicatietechniek vaak een belemmering voor eigen flexibiliteit en sensitiviteit. We kijken niet verder dan de muren van de box waarin we ons bevinden.

De auteur geeft in vijf stappen beginnend met nul, een aantal handvatten om het maximale uit jezelf en je organisatie te halen. Niet door alles in hokjes te stoppen en daarnaar te handelen, maar hij toont nieuwe inzichten om opnieuw te kunnen groeien en bloeien.

Deze stappen zijn:

Stap 0: Mentale innovatie: why?
Doen we iets en laten we iets gebeuren omdat het moet of omdat het kan? En waarom mislukken dan zoveel veranderprocessen in bedrijven en organisaties?

Stap 1: Jij en jezelf
Leer je waarden kennen, wat zijn je drijfveren en laat je niet tegenhouden door box-denken.

Stap 2: Jij en je team
Een leider heeft ook volgers nódig. Luister in je team, begrijp elkaar en organiseer open dialogen. 'Leiden doe je van binnen naar buiten'.

Stap 3: Jij en de organisatie
Waarom werk je nog voor een baas? Een vraag om over na te denken. Ben je nog op de goede plek binnen de organisatie? Hier stelt hij voor om de mensen zoveel kracht te geven dat ze geen belemmeringen ervaren en op deze manier optimaal kunnen presteren op een manier die een goed gevoel bij hen achterlaat. Het is daarbij belangrijk dat men een gezamenlijk doel heeft en gezamenlijke waarden.

Stap 4: Jij en de maatschappij
De auteur plaatst hier een quote van Nelson Mandela, die de inhoud van deze stap goed weergeeft: 'Doe jij iets om de gemeenschap in staat te stellen beter te worden? Dit zijn belangrijke dingen in het leven' – Nelson Mandela. We zijn primair individu maar willen graag ergens horen. We kunnen een groot gedeelte van ons handelen en denken delen op Facebook en Twitter maar dat is maar één manier om contact te hebben met anderen.

NoBox is een boek dat prettig leest door de mooie afwisseling van teksten, quotes van anderen en mooie illustraties. Het is een heel persoonlijk boek geworden, met ervaringen van de auteur die duidelijk maken waar het precies in dat bepaalde hoofdstuk over gaat. Dit is een boek dat niet per se in een keer uitgelezen hoeft te worden, je kunt zo nu en dan een stuk lezen en dat laten bezinken. Belangrijk is dat de auteur iedere lezer eerst naar zichzelf laat kijken om na te gaan of hij echt tevreden is met zichzelf, omdat wanneer je dat niet bent het ook moeilijker is om echt gelukkig te zijn. Op deze manier wordt de lezer meteen bij het onderwerp betrokken. Dit is een boek voor leiders en volgers. Maar vooral voor mensen, die een stap willen maken naar meer menselijkheid.

Meer recensies van Mieke Schepens