Mooi, handzaam kookboek met (actie)foto's. Vurrukkulluk!

Mieke Schepens 18 januari 2016 Hebban Recensent

Vurrukkulluk! van Ronald Giphart en zijn vrouw Mascha Lammes is het eerste kookboek in Nederland waarvan de foto's met behulp van een iPhone zijn vervaardigd, volgens de methode Jan Bartelsman. Jan is een toonaangevende voedselfotograaf met toprestaurants zoals De Librije als vaste opdrachtgevers.

De inleiding is al een verrassing op zich vol met tips en weetjes. Het leest heerlijk vlot en laat goed de sfeer proeven van de omgeving waarin het boek tot stand kwam.

Hier begint Ronald Giphart met het volgende 'weetje';
'Er was ooit een volk in het Midden-Oosten waar huwelijkspartners het recht hadden om na één jaar van elkaar te scheiden. Dat jaar was bedoeld om te wennen aan elkaars… eetgewoonten. Tijdens hun 'eetjaar' moesten de geliefden bewijzen dat ze elkaar konden bekoren met kookkunsten en betoverende gerechten.'

Bij de bereiding van de gerechten uit het boek volstaat een standaardkeukenuitrusting. Indien er iets anders nodig is, wordt het aangegeven. De recepten zijn bedoeld voor vier personen, tenzij anders aangegeven wordt.

Vurrukkulluk! is een gezamenlijk project geworden van Ronald, Masha, de kinderen, hun buurman Tirso voor de vormgeving en anderen.

Ronald sluit af met het volgende: 'Voor mij is dit boek een bezegeling van wat mij al twintig jaar bindt aan de vrouw van mijn leven.'

Het register is gesorteerd op ingrediënten en gerangschikt is op alfabet. Dat is gemakkelijk! Op deze manier kun je kijken wat in je keuken- of koelkast hebt en aan de hand daarvan een gerecht opzoeken in het register.

Bij elk recept staat iets vermeld over het tot stand komen van het gerecht. Leuk om te lezen dat het onderstaande recept een voortborduursel is op het gerecht van Julius Caspers uit het kookboek 'Smart Cooking'.

Gehaktbrood
* 2 el bruine basterdsuiker
* flinke snuf zout
* 80 ml water

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Meng in een grote kom het gehakt met de ui, knoflook, ei, paneermeel, zout, worcestersaus en 2 eetlepels currysaus. Schep het gehaktmengsel in een ovenschaal en druk het goed aan zodat je de saus er straks gelijkmatig over kunt verdelen. Roer in dezelfde kom de rest van de currysaus, ketchup, mosterd, basterdsuiker en het water tot een gladde saus en giet deze over het gehakt. Bak het gerecht ongeveer 60 minuten in de oven.

Bereidingstijd: ± 1 uur en 10 minuten (waarvan 50 minuten baktijd)

Eenvoudig te bereiden. Kies voor ongekruid gehakt, want kruiden doe je tenslotte zelf nog. Er is weinig af te wassen zodat je meer tijd hebt voor elkaar en je gezin.
Een mooi, handzaam kookboek met (actie)foto's. Vurrukkulluk! Mét uitroepteken.

Meer recensies van Mieke Schepens