Rusteloos gespook in Vermont

Goed verteld inhoudelijk verhaal over een strenge meisjes-kostschool in de bossen bij Vermont. In 1950 raakt een meisje vermist op Idlewild Hall en niemand doet veel moeite haar te zoeken of te vinden. Mary Hand spookt juist onder de meisjes, die allemaal om een moeizame reden thuis niet meer welkom zijn. De leerlingen geven elkaar gedurende de decennia informatie door over hun ervaringen met Mary Hand via de leerboeken. De vriendinnen van het vermiste meisje berustten in geen geval.

Dit boek is ook regelmatig doorspekt met de gebeurtenissen in Vermont in 2014. Idlewild Hall heeft een hele tijd braak gelegen en de zus van de journaliste Fiona Debby is twintig jaar terug daar op het terrein vermoord gevonden. De moord is opgelost maar het verleden ligt nog niet achter Fiona en de betrokkenen. Omdat Idlewild Hall gerestaureerd gaat worden komen er veel onopgeloste kwesties aan het licht.

Na het lezen van deze ghost-thriller blijf ik toch achter met een onbeantwoorde vraag. Maar ach, de schrijfster maakt in dit boek duidelijk dat we veel vragen niet kunnen achterhalen over wie er exact en hoe betrokken is geweest in het vrouwenkamp van Ravensbrück, waar een van de Idlewild Hall meisjes vandaan is gekomen. Echt een heel akelige geschiedenis uit de WO II ! Dit boek is gematigd griezelig en spannend. Het is heel sfeer opwekkend geschreven. Alsof het allemaal pal voor je neus gebeurt.

Meer recensies van Mieke Scheveningen