Indrukwekkend, realistisch

Mieke Wijnants 20 juni 2019
‘Gesloten gezelschap’ is gebaseerd op waargebeurde feiten; geïnspireerd door het verhaal van Henri en de vrouw die hij heeft gered.

In het, voor mijn gevoel iets te lange voorwoord, legt Henri uit waarom hij deze thriller heeft geschreven.
Hij verliest op 22 november 2002 zijn baan; hij is slachtoffer geworden van een complot.
Tien jaar later start hij met het schrijven over zijn ervaring als militair hulpverlener en waarnemer bij de EU; geregeld wordt hij ‘s nachts nog wakker geschud door de gebeurtenissen.
Geen gemakkelijke beslissing; hij deelt zijn diepste geheimen en gevoelens met de lezers.
Hij wil de wet van de stilte doorbreken.

‘Toen ik in 2001 in het vliegtuig stapte, dat me naar Sarajevo moest brengen, verliet duizenden kilometers verder in noordoostelijke richting een jonge vrouw per auto haar land om in Oostenrijk te gaan werken. We kenden elkaar niet, hadden ver uiteenlopende redenen om naar het buitenland te vertrekken en onze eindbestemming was verschillend. Toch zouden onze wegen elkaar kruisen … ‘

Met vlotte pen en in duidelijke taal wordt het verhaal over Jason verwoord.
‘Gesloten gezelschap’ is een logische titel als je dit verhaal hebt gelezen.

Jason Boon heeft met gemengde gevoelens ‘ja’ gezegd tegen een laatste opdracht in Bosnië. Op dat moment beseft hij nog niet dat zijn leven in een hel zal veranderen; hij belandt in een wereld waar verraad en corruptie hoogtij vieren.

Jason geeft gehoor aan het hulpgeroep van Nina; een dertigjarige Moldavische.
Hij redt haar uit handen van mensensmokkelaars. Op haar wens en in afwachting van haar repatriëring, woont ze bij Jason. Praatjes doen al snel de ronde.
Dan begint de ongelijke strijd tegen internationale hypocrieten, die zijn sleutelpositie willen veroveren.
EU-ambtenaren met een hoge positie, blijken plots gevaarlijker dan de mensenhandelaars.

‘Nina, je hebt de raad van je zus in de wind geslagen en bent daardoor in deze situatie geraakt.’

Jason en Nina worden om beurten bedreigd. Niemand luistert nog naar Jason; ondanks dat men weet dat er een spelletje wordt gespeeld. Hij lijkt op voorhand al te hebben verloren.
Dit gaat hem niet in de koude kleren zitten.

Hij weet zich de methodes van zijn tegenstanders eigen te maken.
Gaat het hem lukken zijn vijanden te bestrijden en zijn eer te herstellen?

‘Laat die lasteraars aantreden zodat ik ze te lijf kan gaan.’

Het is te triest voor woorden om te lezen hoeveel invloed deze gebeurtenis op Henri en zijn gezin heeft. Hoe naïeve burgers op tv beelden voorgeschoteld krijgen, die ver van de werkelijkheid staan. Het verhaal geeft een goede voorstelling van een stuk geschiedenis waarin hoofdrolspelers meer met elkaar verbonden zijn dan gedacht.

Veel moed is nodig geweest om dit verhaal te schrijven; niet te weten of dit nog gevolgen kan hebben voor Henri.
Een verhaal over liefde en haat in een onbetrouwbare wereld. Henri denkt dat de eenentwintigste eeuw geen rijkdom zal brengen, maar catastrofes, oorlogen en armoede.

Dit indrukwekkend, realistisch en boeiend geschreven verhaal kan veel emoties losmaken bij de lezer.
Gelukkig is aan het eind van het verhaal ook nog een vleugje romantiek te bespeuren.

Henri Patrik laat het graag aan de lezer over om zijn eigen conclusies te trekken.

Verhaal: 5*****

Schrijfstijl: 4****