Paulien Cornelisse kan spelen met de Nederlandse taal als de beste!

Alleen in de titel van dit geweldig leuke boekje staat al een aantal kwinkslagen naar de inhoud ervan. Cornelisse leg de vinger precies op de pijnlijke punten waar het beschaafde Nederlands uit de vorige eeuw verworden is tot hoe we het nu gebruiken. Er zijn allerlei 'min of meer' betekenissen bijgekomen. Eigenlijk woorden zonder een betekenis maar toch betekenis lijken te hebben. Zoals je zegt in 'Iets is echt mijn ding'. De meeste mensen weten wat je bedoelt, maar als je net als Paulien nou eens goed gaat luisteren wat er gezegd wordt... Prachtig aan de ene kant hoe de Nederlandse taal blijkbaar zo flexibel is en dat het ook makkelijk buitenlandse taal toelaat in ons vocabulaire.

In dit boek staat Paulien Cornelisse steeds even stil bij een verandering in de taal ongeacht of ze dit een goede of een slechte verandering vindt. Ze vertelt er kort iets over waaruit blijkt waarom ze er zo over denkt. Het grappige is dat je de situatie die besproken wordt heel erg herkent en je na de rede van Paulien direct om bent. Ze heeft gelijk.

Het boekje is niet erg geschikt om in een keer uit te lezen. Steeds een paar pagina;s voorkomt dat het allemaal een boek worden. Door het lezen van kleine stukjes houdt je het luchtig.

Het was een geweldig leuk boek die de trend van Nederlandssprekend Holland blootgelegd heeft.. In hoeverre voel jij je aangesproken bij deze nieuwe stijl? Ja zal zien, de nieuwe dingen waar je nog nooit van gehoord had zijn er ingeslopen.

Het boekje ziet er lekker ontspannend uit. Niet te gelikt. Lekker gewoon zoals ik (Paulien) het zou doen, dus nog een extra personal touch.

Al met al een boek dat op de gebieden originaliteit, leesbaarheid en psychologie hoog scoren. Doordat dit alles op een leuke wijze gecombineerd is met de nodige humor geef ik dit boek 4 sterren,

Meer recensies van Mike van Barneveld