Positief en hoopvol

Miriam 11 juni 2019
Voluit Leven is een zelfhulpboek, gebaseerd op ACT (Acceptance en Commitment Therapie). Deze therapie gaat er vanuit dat ieders leven hoogte- en dieptepunten kent, en dat leed bij het leven hoort. Als we dit leed willen vermijden, leiden we maar een half leven. Je leven kan dan in het teken komen te staan van (innerlijke) strijd met lastige gevoelens. Door gedachten en gevoelens te zien voor wat ze zijn (namelijk gedachten en gevoelens), door er dus als het ware vanaf een afstandje naar te kijken, merk je dat je er niet door overspoeld hoeft te worden. Je bent op dat moment in je zgn 'observerende zelf'. Dit stuk van jezelf is er altijd, maar kan dus maar al te gemakkelijk overspoeld of overruled worden door het 'denkende zelf'. Door mindfulness kun je oefenen om vaker in het observerende zelf te zijn. Het maakt je wat losser van je innerlijke overtuigingen en emoties, die aanvoelen als waar. Door de ruimte die ontstaat, kun je meer naar je waarden gaan leven. Waarden worden gedefinieerd als 'gekozen levensrichtingen'. Het zijn geen doelen die je kunt bereiken, maar veeleer een richting die je op wilt gaan. Je kunt toetsen of je nog steeds naar je waarden leeft. Door je dit af te vragen, houd je koers in je leven, en zul je het leven als voller en vervullender ervaren. De lastige zaken ga je niet uit de weg, maar neem je mee op je pad.
ACT in deze vorm van 'Voluit Leven' is een hoopvolle en praktisch werkbare visie op het menselijke bestaan in onze Westerse wereld met al zijn eisen en hectiek. Het mooie is ook dat er geen diepte-psychologie nodig is: de menselijke conditie is immers universeel. Wij mensen hebben baat bij onze verstandelijke vermogens, maar kunnen evenzeer in de problemen komen door de verhalen die we gewend zijn aan en over onszelf te vertellen. We kunnen nu leren zien dat dit slechts verhalen zijn, en we kunnen ervoor kiezen om ons hierdoor van de wijs te laten brengen, of om ze met een vriendelijke glimlach te bekijken en vervolgens onze eigen gekozen koers te vervolgen.

Meer recensies van Miriam