De wereld op zijn kop

In De Macht wordt de wereld op zijn kop gezet: sommige meisjes, en later het hele vrouwelijke geslacht, ontwikkelen een orgaan waarmee ze elektriciteit kunnen genereren - een menselijke sidderaal. En daarmee hebben ze de macht om pijn toe te brengen. Dat gooit alles op zijn kop. In het begin moeten meisjes en vrouwen vrezen voor hun leven vanwege bange en jaloerse mannen. Maar dan grijpen ze de macht en dwingen mannen in een onderdanige rol. Veel mannen moeten vrezen voor hun leven als vrouwenbendes hun frustratie en sadistische neigingen op mannen uitleven. De maatschappij lijkt een stuk slechter af.

We volgen een aantal hoofdpersonen: een meisje dat, geleid door een stem in haar hoofd, de leider wordt in een nieuwe christelijke religie waarin god een vrouw is, een meisje uit een succesvolle, criminele familie met een enorme kracht, een jonge, bekende fotograaf en journalist, die alle ontwikkelingen volgt met gevaar voor eigen leven, en een moeder die een manipulatieve senator is, wiens dochter grote moeite heeft haar kracht te beheersen.

Een inzicht dat je uit dit boek kunt halen is dat vrouwen niet beter zijn dan mannen - vrouwen zijn net mensen. :-p

Het is een spannend boek met een origineel verhaal, verrassend en beklemmend, maar het einde vond ik wat tegenvallen. Toch beveel ik het boek graag aan.

Meer recensies van Miriam Wesselink