Tegenvallend debuut

Mirjam 15 juli 2018
Wat was ik blij dat hebban mij had uitverkoren om mee te doen met de buzz over Cody, de debuutthriller van Bernice Berkleef. Het heerlijke weer leent zich tenslotte uitstekend voor het lezen van een lekker spannend boek.
Het verhaal begint met de grootste nachtmerrie die een moeder zich kan voorstellen: het wiegje van je twee maanden oude zoontje is leeg en even later blijkt dat je man zich op het politiebureau heeft gemeld met het lijkje in de Maxi Cosi. Vanaf het allereerste begin is duidelijk dat het allerergste zich heeft voltrokken, hopen op een happy end is er niet meer bij.
De vraag bij dit verhaal is dus niet wat er gaat gebeuren, maar hoe het is gebeurd en wie daar verantwoordelijk voor is. Een hele uitdaging voor een schrijfster om het boek dan toch spannend te houden, maar helaas is de schrijfster daar niet in geslaagd. En dat terwijl de ontknoping uiteindelijk best wel verrassend is. De tegenvaller zit hem in het feit dat de verschillende hoofdpersonen in het verhaal nogal onnatuurlijk reageren op de gebeurtenissen. Je gaat niet echt met ze meeleven en doorvoelt geen diep verdriet. Het verhaal wordt voornamelijk beschreven vanuit de moeder, de vader en vanuit het dagboek van een andere dame en is opgedeeld in 6 delen: dag 1 t/m 6.

Naast het feit dat de hoofdpersonen in het boek niet echt gaan leven, is het taalgebruik vaak ook wat geforceerd. Dit nog los van het feit dat er heel veel ruimte in beslag wordt genomen door muziekteksten en titels van films, terwijl dit meestal niet functioneel is, maar vooral lijkt te dienen als bladvulling.
Op de achterflap staat dat de schrijfster de smaak van het schrijven te pakken heeft. Hopelijk slaagt ze er in haar volgende boek beter in om een goede thriller af te leveren.

Meer recensies van Mirjam