Geweldig eerste deel van een nieuwe YA-serie

01 december 2015
Laia is een slaaf. Elias is een soldaat. Beiden willen vrij zijn.

Elias zit in het laatste jaar als leerling-soldaat op Blackcliff, een militaire academie. Binnenkort mag hij zich Masker van het Imperium noemen, het hoogst haalbare na veertien jaar barbaarse opleiding. De Maskers heersen al vijfhonderd jaar over iedereen. Maar dit is niet het leven wat Elias wil. Hij wil vrij zijn van alle terreur en macht wat Masker zijn met zich meebrengt. Hij heeft het plan opgevat om te deserteren. Maar het lot beslist anders. Elias wordt geselecteerd om mee te doen aan de Beproevingen en maakt daarmee kans om de nieuwe keizer te worden.

Laia is er getuige van hoe haar grootouders vermoord worden door een Masker. Zij moet lijdzaam toezien dat haar broer Darin ontvoerd wordt. Laia weet te vluchten en besluit op zoek te gaan naar het Verzet om hulp te vragen bij het bevrijden van haar broer. Hun ouders waren vroeger leiders van het Verzet maar zijn vermoord door krijgers van het Imperium door een verrader binnen het Verzet.
Als zij het Verzet weet te vinden beloven zij haar Darin te bevrijden als zij voor hen gaat spioneren binnen Blackcliff.

Zonder dat ze het in de gaten hebben worden Laia en Elias klaargestoomd voor iets wat groter is dan zij bevatten.
Zij worden geconfronteerd met hun grootste angsten en zullen hun grenzen met gevaar voor eigen leven moet verleggen om de eerste stappen naar vrijheid te zetten.

Sabaa Tahir groeide op in de Mojavewoestijn in California. Omdat haar familie geen televisie had vermaakte zij zichzelf met het lezen van boeken. Toen zij 17 jaar was verliet zij de woestijn om te gaan studeren en werkte daarna voor de Washington Post. Nog eens vijf jaar later stopte zij met dit werk en begon zij aan haar eigen boek. De heerschappij van de maskers is haar debuut en tevens het begin van de Vuur en as-serie.

Young Adult liefhebbers zullen genieten van dit boek. Er worden zoveel nieuwe boeken en series binnen dit genre uitgebracht, waardoor het steeds moeilijker wordt voor auteurs om vernieuwend te zijn en verveling bij lezers te voorkomen. De schrijfstijl van Sabaa Tahir komt zo natuurlijk over, het verhaal klopt van begin tot het eind. Zij maakt gebruik van de thema’s vriendschap, liefde, keuzes maken, loyaliteit, dwang en familiebanden.

Het verhaal wordt om en om beschreven vanuit de personages Laia en Elias. Sommige gebeurtenissen overlappen elkaar, waardoor we het vanuit twee verschillende perspectieven lezen. Laia en Elias komen uit twee tegenovergestelde werelden, maar komen steeds meer tot elkaar. Er zijn zoveel aansprekende verhaallijnen in dit boek en er gebeurt zo ongelooflijk veel op het gebied van onderlinge relaties en interacties tussen de personages, dat iedere bladzijde een traktatie is voor de lezer.

De heerschappij van de maskers heeft alle ingrediënten om een regelrechte hit te worden. Het is spannend, de personages spreken tot de verbeelding, er zijn regelmatig cliffhangers en spannende plotwendingen, het zit boordevol actie en de setting van het verhaal is bijna oneindig groots.

Dit is voor mij de beste YA-serie die ik dit jaar las!

Meer recensies van