‘En passant’ is een verhaal wat geschreven is vanuit de beleving van Michelle. Dit is een originele invalshoek en is op zich al beklemmend om mee te maken. Als lezer krijg je een goed idee hoe een patiënt een coma kan ervaren.

Esther Kreukniet introduceert een aantal zeer interessante personages. Er vindt aardig wat verdieping plaats in het boek. Haar schrijfstijl is heel vloeiend en toegankelijk en heeft korte hoofdstukken.

Het boek bestaat uit een aantal verschillende verhaallijnen. We lezen over een gijzeling die plaats heeft gevonden, over de affaire met Jacob en hoe Michelle en Lennart uit elkaar groeien en over gesprekken die nu plaats vinden aan haar bed. En dan zijn er nog de geheimzinnige notities die om de zoveel hoofdstukken een pagina vullen. Deze notities zijn een afbeelding van een applicatie uit een smartphone.

Doordat de herinneringen van Michelle in fragmenten en warrig voorbij komen lijken alle personages zowel te vertrouwen als niet te vertrouwen. Michelle en Lennart hebben allebei een hoop fouten gemaakt, maar maken ook allebei weer een persoonlijke groei door. De manier waarop de auteur dit verwerkt in het verhaal is erg sterk.

De enige op- en aanmerking is de voorspelbaarheid van het verhaal. Al vrij snel ontstond het vermoeden wat betreft het ‘wie en waarom’. Gedurende het verhaal is dat niet meer gewijzigd. Als lezer wordt je niet op het verkeerde been gezet. Daar zou nog wat winst in de spanning te halen kunnen zijn.

De spanning in ‘En passant’ is van psychologische aard en is vooral onderhuids te noemen. Een paar uurtjes leesplezier zijn gegarandeerd!

Reacties op: Psychologische en onderhuidse spanning

Bestel dit ebook vanaf  €9,99 bij