Een heel sterk debuut

10 december 2015
Monica is dolgelukkig met haar gezinnetje. Haar man Roy is politieagent en samen hebben zij twee dochters Esther en Myra. Als Monica en Roy eindelijk weer eens een weekend vrij hebben met elkaar gaat het gruwelijk mis. Roy betrapt bij de buren een inbreker op heterdaad en wordt doodgeschoten. De vermoedelijke dader wordt dezelfde avond nog opgepakt.

Patrick zit op de middelbare school en heeft een vast groepje vrienden. Sinds kort hoort Teus daar ook bij, maar dit is een nogal aparte jongen. Niet iedereen gelooft erin dat hij goede bedoelingen heeft. Patrick heeft thuis veel ruzie, met name met zijn stiefvader, en ontvlucht daardoor vaak het huis. Patrick komt steeds meer onder invloed van Teus te staan met uiteindelijke desastreuze gevolgen.

Acht jaar na de moord op Roy zit Monica nog vol met haatgevoelens naar de moordenaar. Het enige wat zij wil is dat hij zal boeten. Zij houdt al jaren de levens van hem en zijn naasten in de gaten. Als zij plotseling een onverwachts bericht onder ogen krijg pakt Monica haar kans. Een plan begint zich te vormen. Een plan wat hem kapot zal maken. Monica zal pas rusten als de moordenaar vernietigd is.

Over de auteur is weinig bekend op het internet. Alles wat er over haar te vinden is stamt vanaf de periode dat bekend werd dat Onbezonnen door Agemo Uitgeverij uitgebracht zou gaan worden - wat de uitgeverij van Bert en Bronja Hoffschlag is. Inmiddels is onder lezers het idee ontstaan dat Vera Lundi een pseudoniem is. En er zijn er zelfs die beweren dat Bronja zelf achter deze naam zit… Mysterieus is het in ieder geval wel.

Onbezonnen is met vlotte pen geschreven. Het boek is niet dik, waardoor je er zo doorheen bent. De schrijfstijl is kort, bondig en snel te noemen. Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld en deze wisselen elkaar continue af. Dit boek zit vol met allerlei emoties die de personages doormaken, wat de auteur levensecht weet over te brengen, met af en toe kippenvel als gevolg. Woede, haat, verbitterd zijn, het wisselt elkaar in hoog tempo af, soms een tikkeltje over-the-top. Er was een situatie, waarbij mijn moederhart enorm getroffen werd, zo’n heftige verhaallijn als daar voorbij kwam.

Vera Lundi heeft met dit boek een erg sterk debuut neergezet. Ik zou het zomaar geloven als deze auteur al eerder geschreven heeft (en dan geloof ik toch weer sterk in het vermoeden van een pseudoniem). Maar wie het ook is….Onbezonnen is een verrijking voor het aanbod van Nederlandse thrillers en ik hoop dat we in de toekomst nog meer mogen genieten van het werk van deze auteur.

Meer recensies van