Fantastisch groots opgezet verhaal vol actie

14 oktober 2015
In 2044 leven de meeste mensen in armoede. De aarde is verpauperd door alle oorlogen die er gewoed hebben. Veel mensen zoeken hun toevlucht tot OASIS, een digitale wereld. De bedenker en maker van OASIS is de beroemde multimiljardair James Halliday.

Als Halliday overlijdt is dat het startsein voor een fantastisch digitaal spel. De winnaar zal zijn gehele vermogen erven. Binnen OASIS moet op zoek gegaan worden naar drie sleutels die uiteindelijk leiden naar een ‘easter egg’. Degene die dat vindt mag zich de winnaar noemen.

Over de hele wereld barst de jacht los. Halliday heeft alles omtrent muziek, games en films uit de jaren tachtig verwerkt in zijn digitale wereld. Door deze periode was hij geobserdeerd.

Het spel blijkt zo ontzettend moeilijk te zijn dat de eerste vijf jaar na het startsein er niks gebeurt. Totdat Parzival – Wade in het echte leven – de eerste sleutel vindt. Daardoor wordt iedereen wakker geschud en gaat de zoektocht weer fanatiek verder.

De organisatie IOI jaagt ook massaal op het ‘easter egg’. Zij schuwen daarbij geen geweld en ruimen iedereen uit de weg die hen dwarszit. Zij willen koste wat kost de prijs, zodat zij het geld kunnen hebben en OASIS volledig naar eigen hand kunnen zetten.

Als Parzival de eerste sleutel heeft gevonden begint daarmee ook de jacht op zijn werkelijke identiteit. Parzival begint de zoektocht individueel. Maar al snel blijkt dat krachten bundelen verstandiger lijkt. Samen met zijn digitale vrienden Aech en Art3mis gaat hij op zoek naar de sleutels en het ‘easter egg’. Ondertussen moeten ze uit handen van IOI zien te blijven. Zowel digitaal als in het echte leven.

Ernest Cline (1972) groeide op in Ohio, VS. Hij verwierf enige bekendheid als woordkunstenaar, en was in 1998 en 2001 "Austin Poetry Slam Champ". Als schrijver debuteerde hij in 2011 met Ready Player One dat direct een New York Times Bestseller werd.

Wat een enorm meeslepend boek is Ready player one. Het verhaal zit vol met actie van het begin tot het eind. Omdat het grootste deel van het verhaal zich in de digitale wereld OASIS afspeelt is, zijn de scènes die beschreven worden oneindig groots en fantasierijk.

Tegen de achtergrond van muziek, games en films uit de jaren tachtig lezen we ook over andere planeten, ruimteschepen, robots en werelden die oneindig gekopieerd kunnen worden. Halliday heeft zijn sleutels goed verstopt en je moet wel heel veel verstand hebben van alles wat Halliday leuk vond. Er vinden grootste gevechten plaats, niets lijkt onmogelijk. Behalve dan dat alle avatars wel sterfelijk zijn, onderaan de rangorde beginnen en niet oneindig veel levens hebben.

Ernest Cline geeft een goede beschrijving van het contrast tussen de echte en de digitale wereld. De armoede die er heerst laat mensen vluchten naar de digitale wereld. We volgen de vrienden voornamelijk in de digitale wereld. In het echt hebben zij elkaar nog nooit ontmoet, maar ondanks dat is er wel de aantrekkingskracht en het gevoel van elkaar goed kennen.

Ready player one leest heerlijk vlot weg en verveelt geen moment. Het is een fantastisch groots opgezet verhaal, met spannende ontwikkelingen en vol met actie.

Plot *****
Originaliteit *****