meeslepend verhaal

Nancy De Brucker 21 februari 2017
Deel 1 ‘Lieve Hart’
Huizen, anno december 1906. Marrie zit angstig met haar moeder af te wachten. Haar vader en oom zijn vermist. Al gauw blijkt dat haar vader door het ijs is gezakt en het niet overleefd heeft. Marrie is op dat moment zeventien jaar en heeft nog vijf zusjes. Haar lieve moeder is zeven maanden zwanger en ze zullen er het beste van moeten maken nu haar vader er niet meer is.
Doordat het winter is moeten ze heel zuinig zijn en wordt er ook op de pof gekocht in de kruidenierswinkel. Marrie bedenkt een plan om geld te verdienen. Ze is heel bedreven in handwerk en start een naailesgroep op. Op die manier heeft ze extra geld.
Marrie is stiekem verliefd op Lammert, een vissersknecht van vierentwintig jaar oud. Haar moeder heeft algauw iets in de mot en die is echt niet opgetogen met dit feit. Op den duur stemt ze ermee in dat Marrie met Lammert op zondagavond een rondje mag gaan wandelen. Marrie is dolverliefd en wacht elke zaterdag ochtend in de haven op hem.
Maar dan gebeurt er het onvermijdelijke en Marrie vertelt Lammert dat ze zwanger is. Lammert is hier niet echt gelukkig mee, hij had zich zijn leven anders voorgesteld. Het is de laatste week van het vissersseizoen en dan slaat het noodlot opnieuw toe.
Deel 2 ‘Gevangen wind’
Huizen, anno oktober 1914. Marrie verlaat met veel spijt in haar hart Huizen om in Friesland op een boerderij te gaan wonen. Het is een heel ander leven en ze heeft het er enorm moeilijk mee. Hier zijn er geen haven en visvangst. Hier zijn alleen maar uitgestrekte weiden en kaashandel. Marrie en haar zoontje kunnen hier niet aarden en na een jaar gaan ze weer terug naar haar geliefde Huizen waar haar moeder is met haar zussen.
Doordat er politieke inmenging is van de vishandel en de watersnood is er van visvangst niet veel sprake meer. De kaashandel is nu waar ze van moeten leven. Het zijn harde tijden. Kan ze hier nu eindelijk terug gelukkig worden?

Conclusie
Janine heeft een prachtig staaltje schrijfwerk neergepend in dit boek. Het sleurt je mee in een andere tijd, een andere manier van leven en het is indrukwekkend om te lezen hoe het destijds er allemaal aan toe ging.
De auteur weet Marrie heel goed neer te zetten. Een jongedame die een fier meisje is en alles netjes in de plooi wil hebben, van kledij tot haar haardracht. Hoe arm ze ook is, alles moet altijd netjes verzorgd zijn. Doordat ze de oudste is heeft ze een enorme taak om haar moeder te helpen en een bron van inkomsten te zijn. Je leert hier in dit boek hoe hard en onrechtvaardig het in de vishandel eraan toe gaat. Zowel haar moeder als zij moeten dit ondergaan of ze hebben geen inkomsten en er is al zo bitter weinig waar ze van moeten leven. Vrouwen hadden het zeer moeilijk in die tijd en zeker als het hoofd van het gezin er niet meer was.
Doorheen het verhaal leer je hoe het was in deze Nederlandse contraire. Een prachtig stukje geschiedenis die ik als Vlaamse weet te waarderen en waar ik echt van genoten heb. Het geeft een harde tijd weer maar de mensen hadden een soort fierheid. En ook in dit boek staat de evolutie niet stil.
Janine heeft heel veel research gedaan voor dit boek en dat merk je heel goed. Ze geeft een kijk in de wereld van Huizen en hoe alles eraan toe ging. Van de vishandel tot de kaashandel, gewoonten, klederdracht, godsdienst, geografie, cultuur en taalgebruik.
Gelukkig was er een verklarende woordenlijst achter in het boek. Het was heel leuk om deze taal te lezen en de gezegden. “In bedde kómmen van een kijntjen’ is zo een van die typische uitdrukkingen voor die tijd. Ook in het nawoord heeft Janine nog tijd besteed om ons kennis te laten maken met de kaashandel.
Ik zou zo nog eventjes kunnen doorgaan maar lees het boek zou ik zeggen. Het is een prachtig verhaal van een ingetogen meisje dat hardleers de volwassenheid ingaat.
Dit historisch pareltje heeft me diep geraakt en krijgt van mij 5 sterren.

Meer recensies van Nancy De Brucker