boeiende roman!

Anno 1939
Romily Temple, een beroemd thriller auteur, keert terug huiswaarts na een tournee die ze door Europa heeft gemaakt. Ze is heel blij om terug in Melstead St. Mary te zijn waar haar geliefde echtgenoot Jack op haar wacht. Veertien maanden geleden had ze Jack Deveraux leren kennen tijdens een race. Romily, tweeëndertig jaar oud voelde zich meteen aangetrokken door Jack die zevenentwintig jaar ouder is dan zij. Ze hadden een bliksemromance en waren onlangs stiekem getrouwd.

Jack krijgt een beroerte en is er zeer slecht aan toe. Roddy, die al jarenlang Jacks beste vriend en notaris is, stuurt een telegram naar zijn kinderen en nichtje dat ze naar Island House moeten komen omdat hun vader stervende is. Jack heeft twee zonen, Arthur en Kit en zijn dochter Hope. Zijn nichtje Allegra, die hij onder zijn hoede heeft genomen vanaf haar negende. Er is echter een groot struikelblok; hij en zijn kinderen zijn al jaren uiteen gevallen. Ze hebben nooit een hechte band gehad met hun vader en onderling zijn de verstandhoudingen ook verzuurd.

Arthur, Kit, Hope en Allegra besluiten toch om huiswaarts te keren maar ze zijn nog niet goed en wel gearriveerd als Jack sterft. Terwijl Romily door Europa toerde, heeft Jack zijn testament nog gewijzigd. Het is niet alleen een schok dat hun vader dood is maar dat ze ook nog moeten vernemen dat hun vader getrouwd is! Romily, die niet veel ouder is dan zijn kinderen krijgt dan ook de volle laag en wordt aanzien als de zoveelste minnares die hun vader had.

En dan wordt zijn testament voorgelezen: Ze moeten zeven opeenvolgende dagen met elkaar doorbrengen in het huis. Dat zijn Jacks nadrukkelijke voorwaarden. Zeven dagen lang moeten ze hun geschillen opzij zetten en leren een familie te zijn. Als ook maar één persoon zich niet aan deze eisen houdt dan krijgt niemand een penny! En alsof dat niet alles is, krijgen ze ook nog te horen dat het huis nu van Romily is en zullen ze zich als gasten moeten gedragen. Sneren en opmerkingen vliegen in het rond alsof het een lieve lust is. Zeven dagen moeten ze toneel spelen en het is misschien ook de enige uitweg om terug naar elkaar toe te groeien. De hamvraag is: hoe gaan ze deze zeven dagen doorbrengen en houden ze het wel vol??

Wat een heerlijk boek was dit om te lezen. Mijn eerste ontmoeting met deze auteur en zat al direct in het verhaal. Erica James heeft een aangename en vlotte schrijfstijl waardoor je je meer dan vermaakt. Vanaf de eerste hoofdstukken wordt de spanning opgedreven en dat stopt niet. Het zijn korte maar krachtige hoofdstukken die al dan niet gepaard gaan met cliffhangers. Ook worden ze vanuit ieders perspectief gelezen. Door middel van flashbacks komen we heel veel te weten over de kinderen; want ieder van zich brengt zijn rugzak vol emotionele bagage mee.

Het verhaal begint in augustus 1939 en eindigt in december 1939. Het is opgesplitst in drie delen. Deel één gaat over de familie, waar we kennis maken met de verschillende personages die in het huis verblijven. Deel twee gaat over WOII en wat dat met de personages doet. Deel drie gaat over het nieuwe hoofdstuk. Veel kan ik hier niet over kwijt omwille van het spoilergevaar. Wat ik wel kwijt kan is dat Romily het hoofdpersonage is en dat alles rond haar draait met wat er zich in en rond het huis afspeelt. Romily is een sterke vrouw en het valt op hoe geëmancipeerd zij al is voor het jaar waarin het boek zich afspeelt. Ze is wereldwijs, pragmatisch, heeft enorm veel mensenkennis en heeft zichzelf goed in de hand. De auteur heeft een voor een sterke personages gebruikt en voor de ene kun je al wat meer sympathie opbrengen dan voor de andere.

WOII komt ook voor in dit verhaal en dit laat je ook niet onberoerd. De auteur weet heel goed te beschrijven hoe Engeland met dit alles omgaat. Hoe elk gezin zwaar gebukt gaat onder de oorlog en hoe ze het er vanaf brengen.
Erica James heeft veel ingrediënten in dit boek gestoken: liefde en haat, vriendschap en verraad, de sociale status en nog veel meer uitdagende thema’s. Het boek zit boordevol met deze emoties; dingen die er wel of niet toedoen en dat je er gewoon het beste van moet maken!

Ik heb enorm genoten van dit boek. Hoe is het mogelijk dat ik van deze auteur nog niets heb gelezen? Maar daar komt vanaf nu verandering in, ik zet Erica James alvast op mijn lijst van favoriete auteurs.

Pak dit boek en ga met dit mooie zomerweertje lekker buiten zitten met een drankje erbij of iets lekkers. Geniet van alles wat er gebeurt in deze boeiende roman. Gegarandeerd veel uurtjes leesplezier. Het is een must-read en krijgt dan ook 4 zonnige sterren!!

Meer recensies van Nancy De Brucker