Op een doodgewone dag komt (Peter) Hemel in de trein een oude bekende tegen. Hij heeft haar 20 jaar al niet meer gezien. Door deze hereniging komt zijn verleden weer naar boven. Je volgt hem vanaf het moment dat hij een jongen was en zijn beste vriend Wolf in zijn leven kwam. De jongens waren onafscheidelijk. Wolf zijn moeder heeft een verleden in Berlijn achter zich gelaten. Hemel zijn leven is van de rails geraakt toen hij de val van de Muur in Berlijn meemaakte in 1989. Er zijn daar dingen gebeurt die hij niet kan loslaten. Wat die dingen zijn, daar kom je stapsgewijs achter. Hij verteld het op een manier dat je nieuwsgierig wordt. Het is een historisch getinte roman. Je volgt hem in zijn studietijd. Waar hij het meisje Wende en haar broer Lodewijk Vriend leert kennen. Stap voor stap ga je in de richting, naar wat je weten wilt. Het was een vreemde sfeer in de tijd van de val van de Muur. Politiek gezien ook. Is het een complot? Werd hij gebruikt? Of denkt hij dat alleen maar? En wat was de rol van Wende in het verhaal? Het Berlijn ten tijde van de muur wordt ook goed beschreven. Je krijgt het er bijna koud van. Lijkt mij niet leuk, als je daar toentertijd moest leven. De Koude Oorlog is ook wel een goede naam geweest. Er was niets warms aan. Grauw en grijs. Hemel verteld zijn verhaal, maar ook schrijft hij stukken in briefvorm aan Wolf. 3sterren***

Reacties op: Mooie Roman!