Machteld is een molenaarsdochter en ze heeft een grote passie: dansen. Ze valt op en wordt gevraagd om de twee kinderen van haar Heer dansles te geven. Weg van huis en haar en uit haar veilige, bekende omgeving probeert ze haar draai te vinden.

De toverij ligt op de loer, dat is een zeer slechte vorm van magie. Hierdoor worden mensen gek en hun toekomst ziet er niet fijn uit.

Ze voelt zich steeds meer thuis en valt als een blok voor een van haar leerlingen: Valerie. Twee meisjes die verliefd worden op elkaar, dat accepteren de mensen niet. Dus moeten ze het geheim zien te houden. Maar wat er dan allemaal gaat gebeuren….. Het is en blijft een verboden liefde!

Veel danspassen in dit verhaal, je zwiert bijna zelf mee over de dansvloer. Ik heb zelf weinig met dansen. Maar in dit boek voel je het plezier van de dansende mensen.

Het is een historisch aanvoelende roman. Met een leuke mix van magie, fantasy en romantiek. Ik noem dit een coming of age roman. De hoofdrolspeler leert zichzelf kennen, ermee om te gaan en wordt sneller volwassen, dan ze zou moeten.

Het leest vlot, de laatste 100 bladzijden komt er een veel meer vaart in. Daarvoor is het niet echt spannend. Je emoties gaan met je aan de haal. Ook bij de personages lopen de emoties hoog op.

Het is adembenemend, wanhopig en hartverscheurend tegelijk. Dat maakt het boek origineel. En het pakt je op een andere manier. Ik dacht eerst wel eventjes: is dit een boek voor mij? Omdat ik een spanningslezer ben… Maar ik werd op een andere manier dit verhaal ingezogen. En dat lukt niet iedereen! Knap gedaan van de auteur.

Het einde kwam echt goed hard binnen en toen ik het boek dichtsloeg, moest ik alles even verwerken en loslaten.

Ik geef het een cijfer 8. (4****).

Reacties op: Mooi verhaal

Dansen tot de zon komt - Marieke Frankema
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,95 Bestel het e-book € 10,00