Aangrijpend echt

Natasja (Tazzy) J. 22 december 2017
Janine van der Hulst-Veerman - Gevangen Wind

In dit boek zijn Lieve Hart!en Gevangen wind gebundeld. Lieve Hart had ik al een keer gelezen, maar nu opnieuw. En ik heb er weer van genoten!
Deze historische roman gaat over Marrie en begint in 1906. Ze woont in het vossersdorp Huizen. Haar vader sterft als ze jong is. Daarna staat haar moeder er alleen voor. Marrie doet maar ze kan om haar steentje bij te dragen. Ze is smoorverliefd op Lammert en ze is zwanger van hem. Maar hij werkt op een schip dat vergaat tijdens een woeste storm. Ze is zwanger en ongehuwd. Hoe gáát het dorp hier mee om? En kan ze het wel redden in haar ééntje? Het is niet makkelijk om een extra mond te voeden, in die tijd. Maar Marrie is hartstikke trots op haar kind en wil hem een zo’n goed mogelijke jeugd geven.
Acht jaar later staat haar leven ineens weer op z’n kop. Ze vertrekt uit Huizen om nergens anders een nieuw leven op te bouwen. Maar ze mist haar dorp en familie echt. Ze probeert er te aarden, maar het lukt niet erg. Ze kijken vreemd op naar buitenstaanders.
Het leven zit haar niet mee. Ze maakt veel mee en heeft veel verdrietige momenten.
Een prachtig boek dat je meeneemt terug in de tijd. Hoe zag de wereld er toen uit? Wat was acceptabel en wat was not done? De tijd van klederdracht, armoede En hard werken om alle monden te voeden.
Verdriet, liefde, verraad en angst zijn thema’s die centraal staan in dit boek. Het idee dat dit zomaar je voorouders zouden kunnen zijn geweest, laat mij niet mee los. Het raakt je in je hart. Zelf denk je af én toe ook echt: Lieve Hart! Je wilt de personages een knuffel geven.
De omgeving is beeldend op papier gezet. Ook al ben je niet bekend in de visserswereld, je weet door de beschrijvingen hoe het eruitziet. Dat is echt genieten.
Men spreekt zo nú en dan in dialect. Deze begrippen worden achter in het boek uitgelegd. Ik zelf begrijp het meeste wel.
Ik geef het boek het boek 5 sterren!

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.