Heerlijk wegdromen in mijn Noord-Holland

Natasja (Tazzy) J. 09 oktober 2016
Dit boek neemt je mee naar allerlei vreemde verhalen in Noord Holland. Erg leuk als je er zelf woont, omdat je echt plaatsen en verhalen gaat herkennen. Maar er komen ook een heleboel verhalen bij. Je gaat geheid anders naar bepaalde plaatsen kijken.

Het begint met waar of niet waar. De auteur legt je een aantal dingen voor. Jij moet bedenken of het waar is of niet. De antwoorden staan achterin het boek. Erg leuk om mee te denken.
Volendam, Heemstede, Hoogwoud maar ook de Bijlmer komen voorbij. De Bijlmer blijft mij ook bij, omdat ik me echt af vraag wat er toen in de doofpot is gestopt. Elk verhaal gaat over mythes en legendes, geschiedenis, verdwijningen, moordzaken of andere dingen die veel vragen oproepen. Het huis met de hoofden op de Keizersgracht. Dat is echt bloederig. Maar toch een kippenvelgevoel kreeg ik ervan. Ook kom je meneer Baantjer tegen, toen hij nog geen boeken schreef. Misschien was dit verhaal het duwtje in de rug om hem aan het schrijven te zetten?
Er staan ongeveer 32 korte verhalen in. Nu een paar voorbeelden die mij echt bijblijven.
De sommeltjes op Texel. Ik wist daar echt niets van. Ben toch een aantal keer op het eiland geweest. Maar eigenlijk is het me nooit opgevallen. Erg leuk verhaal over deze bijzondere eilandbewoners.
De Kenau van Haarlem. Ik heb er een film over gezien en herinner me haar echt goed. En de onthoofding van Rippelda ook.
Noord-Hollandse Raadsels, je kunt ze helpen oplossen. Maar of je dat gaat lukken?
Het spookschip van Zaandam vond ik ook erg bijzonder. Mijn opa heeft het daar weleens over gehad. Dat is me altijd bijgebleven. Het riep ook weer herinneringen op aan mijn opa. Hij heeft altijd aan het Noord Hollands kanaal gewoond. Ik vond schepen altijd (en nu nog steeds) heel mooi om naar te kijken. Dat kon ik uren doen als ik bij mijn grootouders was. Dus het riep een stukje sentiment bij me op en dat is altijd een schot in de roos.
De manier van schrijven is soms van deze tijd. Op andere momenten is het een beetje Oudhollands en spreekt men een klein beetje plat Noord-Hollands of West-Fries. Ik herken dat meteen. Zo praten sommige mensen nog steeds hier. Zeker als je onder elkaar bent;-). Het voelt als een stukje van thuis en dat is heel erg goed bedacht. De auteur heeft alles tot in de puntjes uitgezocht. Soms kwam hij niet verder omdat er niet meer informatie was, maar ver genoeg om je heerlijk te laten wegdromen in mijn Noord Holland! Een echte aanrader als je van mysterieuze verhalen houdt!

Ik geef dit keer een cijfer. Ik doe dat wel vaker. Het krijgt van mij een 7,5;-). Dat getal zat in mijn hoofd na het sluiten van het boek. Dat komt neer op 3,75 sterren.

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.