Moeilijker dan (sommige) andere 'Floor' boeken

Boekleven 07 juni 2019
Nog niet zo lang geleden kreeg mijn dochter de dyslexie versie van De regels van Floor van opa en oma. Dit boek las lekker weg en smaakte naar meer dus vol enthousiasme vroegen we Floor breekt door aan. Tussendoor kwamen we het boek Floor regelt een feestje nog tegen. In dat boek hebben we nu een paar hoofdstukken gelezen en ook dit viel in de smaak. Helaas bleek tijdens het voorlezen dat dit boek, Floor breekt door!, nog iets te ingewikkeld is voor mijn dochter. Ze wil wel graag voorgelezen worden uit het boek maar kan zich moeilijk concentreren op de hoofdstukken omdat het lastig te begrijpen is. Zo is er een hoofdstuk over foto’s plaatsen op Instagram en volgers. Ze heeft werkelijk geen idee wat dit is… Of het hoofdstuk over de voorbereiding op de vakantie waarin de vader van Floor een oude bekende tegenkomt die hem van alles aansmeert. Ik had wel door dat de verhalen leuk zijn maar mijn dochter is voor dit boek duidelijk nog iets te jong, dus heb ik de rest van het boek alleen gelezen.

Ik kan mij voorstellen dat meiden vanaf groep 5 dit boek met veel plezier zullen lezen. Hoffman heeft een vlotte schrijfstijl met veel humor en naar mijn idee is het makkelijk voor deze meiden om zich te herkennen in Floor. Het is een gewoon meisje maar wel met lef en grappige streken. Of je bent zelf net zo, of je zou graag zo willen zijn en geniet ervan dat Floor dit durft. Verder komen er allerlei aantrekkelijke onderwerpen aan bod zoals school, vriendschap, verliefdheid en ruzie.

Wat Floor extra leuk maakt is hoe ze situaties in haar voordeel kan veranderen. Ze probeert gewoon en is niet bang om te falen. En valt iets tegen, tja dat kan ook gebeuren. Met broer Kees heeft ze een echte broer/zus band. Soms spannen ze samen tegen hun ouders of de oppas en andere keren zitten ze elkaar in de haren. Wederom grappig en herkenbaar.

De illustraties van Overwater zijn een leuke toevoeging. Wel een beetje klein en compact soms, maar dit speelse zal kinderen die minder graag lezen wel
overhalen om dit boek toch te gaan lezen verwacht ik. Verder passen de illustraties bij de aanbevolen leeftijd van dit boek, niet kinderachtig, juist cool. Zodra mijn dochter wat ouder is wagen we zeker opnieuw een poging! Dit boek, en andere boeken over Floor, zijn naar mijn mening zeker een aanwinst in de (school)bibliotheek of thuis in de boekenkast. De hoofdstukken zijn niet te kort en niet te lang. Na een hoofdstuk kan je het boek gerust aan de kant leggen als je even genoeg hebt van lezen, maar als je een grote lezer bent is het ook een boek om in een ruk uit te lezen. 4,5 sterren voor Floor!

Meer recensies van Boekleven