Klein maar fijn

Boekleven 07 juni 2019
Hoera! Een nieuw boek over heksje Lilly! Helena heeft dit personage sinds kort ontdekt en werd erg enthousiast van het idee dat er een nieuw boekje uitkwam. Dit boek is geschikt voor jongere kinderen. De zinnen en het woordgebruik zijn geschikt om door kinderen zelf te lezen. Helena kan dit wel maar vind het regelmatig leuker om voorgelezen te worden en ook dit kan met Heksje Lilly en de piepkleine pony. Wat dit boek extra aantrekkelijk maakt zijn de leuke, kleurrijke illustraties en de speelse vormgeving. De illustraties worden over de gehele bladzijdes gebruikt, het zijn geen kleine plaatjes ergens in een hoekje. Het kleurgebruik is pakkend en trekt de aandacht naar zich toe. Ik moet bekennen dat we nog weinig van heksje Lilly gelezen hebben maar na drie hoofdstukken in dit boek kwam Helena al vertellen dat ze heksje Lilly erg lief vindt waarschijnlijk omdat ze zoiets liefs voor haar broertje wil doen.

Hoewel de illustraties ook de aandacht van wat oudere kinderen zouden trekken, is het verhaal klein gehouden waardoor dit echt geschikt is voor kinderen vanaf een jaar of zes á zeven. De pony in het verhaal heet Sheilo. Op zich een prima naam voor een pony, maar in een boek dat ook door jongere kinderen zelf gelezen kan worden niet de beste keuze naar mijn idee. Dit omdat je de –ei– in dit geval makkelijk automatisch als –ie– kan uitspreken maar voor een beginnende lezer lijkt dit me erg verwarrend want er staat toch –ei–. Wanneer je het boek voorleest denk je dus wel even na over de uitspraak. Een simpele naam had ik een betere keuze gevonden.

Het kleine verhaal bevat wel genoeg inhoud voor een jongere lezer die doorgaans nog geen heel groot concentratievermogen hebben. Lilly is een lieve grote zus die iets bijzonders voor haar broertje doet, er komt spanning in voor wanneer Lilly Sheilo mee wil nemen en uiteindelijk wordt het verhaal weer afgerond. Het is niet groots met vele gebeurtenissen maar dat vraagt dit verhaal ook niet.

Heksje Lilly en de piepkleine pony is een aantrekkelijk boekje voor jonge kinderen. Het is prima voor te lezen maar ook uitnodigend om zelf te lezen. De kleurrijke illustraties zijn zeker een grote meerwaarde.

Meer recensies van Boekleven