Spannende sporen speuren

Nelly 21 juni 2019
Bij uitgeverij Lemniscaat hebben ze een nieuw fondsonderdeel; Lemniscaat Natuurlijk. Het is natuurlijk goed om boeken van Lemniscaat te lezen, maar ze doelen op natuurlijke boeken. Oftewel, boeken over natuur.

Het boek Speur poep en andere sporen behoort bij Lemniscaat Natuurlijk en staat barstens vol natuur. Wist jij dat witte vlekken onder een boom een aanwijzing kan zijn dat er een vogel slaapt? Dat braakballen ook van een ooievaar kunnen zijn? Dat een geplukte vogel gepakt is door een roofvogel, maar wanneer de veren zijn afgebeten er een vos op bezoek geweest is?
Pootafdrukken, eieren, holen… je kunt het allemaal tegenkomen als je buiten op spannende sporen speurtocht gaat!

Het leukst zijn natuurlijk de sporen die je echt in ons land kunt terugvinden. Het boek neemt hier en daar een uitstapje de grens over, dus pas op dat je geen ijsbeer- of komodovaraansporen gaat zoeken! Voor deze dieren mag je lekker thuis op de bank natuurdetective spelen.

De tekst is heerlijk geschreven, met een vleug humor waar iedereen blij van wordt. En waardoor je feitjes makkelijker onthoudt. Het leukst vind ik dat je van dit boek op een andere manier gaat kijken. Ineens zie je veren liggen waar je normaal achteloos overheen gestapt was en herken je de braakbal ook echt als braakbal. Dat geldt niet alleen voor kinderen, zeker ook voor volwassenen.

Hier en daar staat een quiz om je kennis te testen. Erg leuk om het leesvoer even af te wisselen met een grappige toets.

Super interessant boek met prachtige illustraties van Claire Almon, een jonge illustratrice uit Atlanta. De schrijver Andy Seed was onderwijzer en weet duidelijk als geen ander hoe je kennis op kinderen moet overbrengen, op een wijze waarop ze het leuk vinden om ervan te leren. Well done!

Meer recensies van Nelly