Wanneer de dood je in de ogen kijkt

Nico De Muyt 17 mei 2010
Auteur Jack Lance (pseudoniem van Ron Puyn) heeft verschillende romans en bundels met korte verhalen geschreven. Jack begon zijn carrière als journalist. Hij schreef voor enkele landelijke bladen, vooral over paranormale verschijnselen en wonderlijke fenomenen. Hij bundelde zijn gepubliceerde artikelen, onder zijn eigen naam Ron Puyn, in de driedelige serie Wonderlijk maar waar. Hij maakt geen geheim van zijn voorliefde voor het werk van Stephen King en Dean Koontz. Vuurgeest is een heruitgave van een reeds in 2005 gepubliceerde titel.
Jason Evans is een succesvol campagneschrijver bij Tanner & Preston, een gerenommeerd reclamebureau in Los Angeles. Wanneer Jason volop bezig is methet uitwerken van een nieuwe campagne voor een belangrijke klant, ontvangt hij een anonieme omslag met daarin een polaroidfoto van een kerkhof. Op de achterkant van de foto staat een korte, maar morbide boodschap: ‘Jij bent dood’. Jason schenkt in het begin weinig aandacht aan het voorval en houdt het dan ook geheim voor z’n vrouw Kayla die sinds het overlijden van haar vorige vriend een trauma heeft opgelopen voor alles wat enigszins iets met de dood of paranormale fenomenen te maken heeft. Wanneer hij enkele dagen later opnieuw een vreemde omslag ontvangt met dezelfde inhoud gaat Jason zelf op onderzoek uit. Opmerkelijk is dat sinds het moment dat hij de omslagen ontvangen heeft, hij weer last heeft van zijn pyrofobie, een angst voor alles wat met vuur te maken heeft. Hij neemt contact op met zijn oude vriend en tevens psychiater Mike om op zoek te gaan naar de auteur van de vreemde berichten. Jason wordt echter meegesleurd in een maalstroom van hypnose en occulte visioenen die ook zijn relatie met Kayla op het spel zet. Hoe kan hij zijn vrouw overtuigen dat hij niet dood is?
Vuurgeest was mijn eerste kennismaking met Jack Lance en zeker niet de laatste. Ik was verrast te ontdekken dat Lance de Nederlandse nationaliteit heeft. Verrast omdat Vuurgeest zich volledig afspeelt in de Verenigde Staten met Amerikaanse personages en settings. Commercieel natuurlijk een briljante keuze omdat de kloof naar het grote Amerikaanse suspensepubliek zo een stukje kleiner wordt. De toekomst zal uitwijzen of Lance inderdaad zal slagen in zijn opzet. Veelbelovend is alvast dat Vuurgeest zojuist verschenen is in Duitsland en Tsjechië.
Over de verhaallijn kan ik kort zijn. Jason Evans wordt geconfronteerd met zijn eigen dood en gaat op onderzoek om dit mysterie te ontrafelen. Lance slaagt er in om rond dit ietwat vreemde gegeven een zeer geloofwaardig verhaal neer te pennen. Logica troef dus, wat resulteert in een vlot leesbaar boek. Korte hoofdstukken staan gerant voor duidelijke inhoudelijke boodschappen en opwindende plotwendingen. Voor wie minder vertrouwd is met werk waarin het paranormale als thema centraal staat, is dit boek een absolute aanrader. Een mooie kennismaking met een enorm interessant subgenre van het ‘spannende boek’.

Meer recensies van Nico De Muyt