onverwachte wendingen

Niko Kerssens 24 juni 2019
Een nieuwe Harry Hole maakt je benieuwd naar welk deel van zijn lichaam er nu weer geofferd gaat worden. Het begin (tot ongeveer blz 60 gaat alleen maar over het drinkgelach van Harry, zijn breuk met Rakel en zijn liefde voor haar. Allerlei herinneringen worden opgelepeld. Het is dat ik Nesbo een goed schrijver vind, maar het begin was ronduit vervelend. Als een oud wijf zit Harry over zijn John Beam te simmen en te zeveren.
Ik had bijna de moed al opgegeven, maar dan wordt er een moord gepleegd. De zaak gaat rollen. Een misdadiger uit een vorig boek wordt gezien als de moordenaar. Op blz 200 wordt hij gepakt. Dan weet je dat hij het niet kan zijn, want je moet nog een eind doorlezen naar het einde. En vanaf blz 200 wordt het weer een spannend Harry Hole verhaal. Zo worden er verschillende mogelijke moordenaars gepresenteerd. Tot 50 blz voor het einde je toch weer je over de moordenaar en de oplossing van de zaak verbaast. Alle lijntjes uit het verhaal komen bij elkaar in een donderende apotheose. Ik heb 4 sterren gegeven doordat Nesbo wel erg veel tijd neemt voor het gefilosofeer over de dood, het kunnen doden/vermoorden van mensen. Het is een echte pageturner.

Meer recensies van Niko Kerssens