Een aanrader voor iedereen die van historische boeken houdt!

Nora Reijgwart 24 december 2014

Het Hercynische woud van Simone van der Vlugt gaat over de Romeinse jongen Rufus, die verkenner is bij het leger. Tijdens zijn verkenning van het Hercynische woud wordt hij aangevallen door een beer die zijn paard aanvalt. Nadat hij de beer heeft weggejaagd, gaat hij slapen. Als hij wakker wordt, wordt hij gevangen genomen door Germanen. Rufus wordt door de Germanen uitgehoord over het Romeinse leger en hoe het te verslaan is. Ze dreigen hem te doden als hij de vragen niet wilt beantwoorden. Uiteindelijk verslaan de Germanen het Romeinse leger, dankzij de antwoorden van Rufus. Deze Germaanse stam, de Sugambriƫrs, weet als eerste het Romeinse leger te verslaan. Dit was het begin van de val van het Romeinse Rijk.

Het Hercynische woud is een goed boek, vooral voor iedereen die van geschiedenis en historische boeken houdt. Het is ook een spannend boek want meteen op de eerste bladzijde voelt Rufus al dat zijn leven in gevaar is. Je wilt hierna meteen verder lezen achterelkaar tot het boek uit is.
Het verhaal is helaas niet zo goed opgeschreven. Sommige zinnen springen van de hak op de tak, je raakt dan gemakkelijk de draad van het verhaal kwijt. De lange opsommingen zijn saai en hadden best korter gemogen.
Toch is Het Hercynische Woud een aanrader en ik ga zeker meer boeken van Simone van der Vlugt lezen!