Een mooi verhaal over echte vriendschap

11 januari 2018
Uitgekozen door de Hebban leesclub kreeg ik het tweede boek van Marieke Nijkamp "Voor ik je loslaat" thuisgestuurd.
Haar debuut "54 minuten" was een groot succes.

In "Voor ik je loslaat" gaat het over onvoorwaardelijke vriendschap, buitengesloten worden, geheimen en de waarheid achterhalen. Dit alles speelt zich af in een prachtig winterse omgeving, Lost Creek Alaska.

In dit boek wordt het verhaal van Corey en Kyra verteld, twee meiden die hun hele jeugd onafscheidelijk zijn geweest. Op een dag verlaat Corey samen met haar moeder en broertje Lost Creek.
Vlak voordat Corey terug zou keren naar Lost om te gaan logeren bij haar beste vriendin krijgt ze verschrikkelijk nieuws over haar;

" 'Niemand weet wat er precies gebeurd is, maar ze denken dat ze over het meer zwierf en in een wak is gestapt. Ze is onder het ijs gevonden'"

Corey kan niet geloven dat haar beste vriendin vrijwillig uit het leven is gestapt en besluit ondanks het verschrikkelijke nieuws het vliegtuig naar Lost Creek te pakken om daar de onderste steen boven te halen.
Eenmaal terug in Lost merkt Corey direct op dat ze niet langer geaccepteerd wordt door de hechte gemeenschap. Ze wordt gezien, en behandeld als een buitenstaander. Misschien wel zoals haar vriendin Kyra ook altijd is behandeld in Lost.

"'Waarom is iedereen bang voor me?’ ‘Omdat je onvoorspelbaar bent. Net als lentestormen en ontoegankelijke mijnen. In Lost houden ze niet van onvoorspelbaar'"

Dit gevoel maakt dat Corey nog meer wantrouwen krijgt en zich vastbijt in haar doel; uitzoeken wat er met haar vriendin Kyra gebeurd is.
Het boek heeft een goede opbouw. Er wordt veel gewerkt met flashbacks en hierdoor krijg je als lezer een heel goed beeld van hoe de vriendschap tussen Corey en Kyra vroeger was maar ook van de veranderingen die er in het dorp hebben plaatsgevonden.
Deze veranderingen maken het boek mysterieus en laten de lezer lang in het ongewisse, wat is er nu precies gebeurd?

Bovenstaande maakt dat je het boek uit wilt lezen, echter vond ik het boek soms wel wat langdradig. Er wordt erg veel herhaald en dit haalt het tempo een beetje uit het boek.
Het personage van Corey wordt in tegenstelling tot die van Kyra weinig verder uitgediept en ik miste een plottwist in het boek, ondanks dat heb ik hem met plezier gelezen en geef ik het boek een voldoende.
Dat Marijke Nijkamp een passie heeft voor verhalen vertellen komt zeker tot uiting in dit boek.