"Je regenjas. Dat ding moet uit, je lijf zit in plastic gewikkeld, dat is niet goed, je trui plakt tegen je ruggengraat, het kledingstuk niet langer van katoen maar van brandnetels gemaakt.”

Een pageturner over een onbekend en uitzichtloos thema als chronische pijn.
Als je dat kan schrijven verdien je een dikke pluim!

Samenvatting
Na een bezoek aan de kinderboerderij met zijn oppaskind wordt Clay ziek. Hij krijgt hoge koorts en vecht voor zijn leven. Wanneer de koorts daalt is hij opgelucht. Even. Want de vermoeidheid blijft en hij krijgt last van vreselijke pijnen. Q-koortsvermoeidheidssyndroom, luidt de diagnose. Clay krijgt te horen dat zijn symptomen misschien nooit meer zullen verdwijnen. In zijn verbeten zoektocht naar genezing verliest Clay alles wat hem lief is. Behandelingen leveren weinig op, zijn relatie houdt geen stand en hij raakt volledig geïsoleerd. Zo belandt hij in het Rijk der zieken, een vreemde, parallelle wereld waar andere, ondoorzichtige regels gelden en de eindbestemming onduidelijk is.

Hanna beschrijft in deze roman over Clay en zijn hele ziekteproces; hoe hij ziek werd, mensen om hem heen verloor, de wereld om hem heen steeds kleiner werd en het onbegrip steeds groter. Het lukt Clay niet om zijn ziekte te accepteren en doet er alles aan om te genezen want ziek blijven is voor hem geen optie totdat ook hij moet toegeven dat accepteren en er mee leren omgaan beter is als er tegen blijven vechten.

“mijn bovenbuurvrouw kreeg kanker… Op de dag dat de buurvrouw van haar laatste chemokuur thuiskwam hingen er ballonnen aan de deur en er klonk muziek in de gang… Sinds ik ziek ben heeft niemand muziek voor mij gedraaid. God wat klinkt dat pathetisch, hé”

Het boek kent naast de worstelingen van Clay ook nog een Parallel wereld “het rijk der zieken”met Susan Sontag als zijn gids die boordevol metaforen zitten. Clay krijgt in deze wereld de keus om een lijf uit te kiezen wat het beste bij hem past en wat hij op sleeptouw mee zal moeten dragen voor de rest van zijn leven. Omdat dit lijf al snel erg zwaar wordt moet hij op zoek naar een hulpmiddel, een kar. De bureaucratie in de zorg wordt perfect beschreven. Er is een districtskantoor met een regiobestuur. Eenmaal een kar bemachtigt is de gezondheid van Clay al zover achteruitgegaan dat de kar te zwaar loopt. Dus hij moet op zoek naar kruipolie. De zoektocht naar behandeling en genezing in het reguliere circuit is realistisch beschreven. Wanneer de specialisten op hun vakgebied niets kunnen constateren dan verliezen ze snel hun belangstelling.
Maar hoop doet leven en dus gaat Clay het woud (alternatieve circuit) in. Daar komt hij in contact met de medicinale wiet. Wanneer Clay ook in het woud geen heil vindt komt hij in de laatste fase van acceptatie (Greenville) terecht.

Prachtig boek waarin op een luchtige manier dit zware thema is beschreven!

Minpunt; Het boek is in de jij vorm geschreven waar ik als lezer echt aan moest wennen.
Pluspunt; Het boek was voor mij als chronisch zieke echt een indrukwekkend en eerlijk boek!

Indrukwekkend, eerlijk en pakkend! 5 sterren!

Reacties op: Eerlijk maar mooi boek over het leven van een chronische zieke

Welkom in het Rijk der zieken - Hanna Bervoets
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 14,99