John Grisham; nu ook voor jongeren

Hebban Recensies 01 november 2010 Hebban Recensent

John Grisham zal bij de meeste volwassen thrillerfans wel bekend zijn, maar tot nog toe was hij bij jongere thriller fans niet zo bekend. Zijn boeken zijn namelijk vooral bedoeld voor volwassen lezers, maar daar is verandering in gekomen. In september 2010 bracht John zijn eerste Young Adult boek uit: De belofte.
Dit boek gaat over de dertienjarige Theo die alles weet over rechtspraak, wetten en regelgeving. Zijn fascinatie is mede ontstaan door zijn ouders die beiden advocaat zijn en zijn klasgenoten weten hem met juridische problemen te vinden. Als er een moord in zijn woonplaats Strattenburg wordt gepleegd, wordt zijn fascinatie beter gevoed dan ooit. Totdat een getuige hem iets opbiecht, dat de loop van de hele zaak én de uitslag kan veranderen. Deze getuige wil wel anoniem blijven, en Theo weet niet meer wat hij moet doen.
De belofte is een boek dat duidelijk voor wat jongere mensen is geschreven. Het taalgebruik is duidelijk en moeilijke woorden worden uitgelegd. Het verhaal zelf is spannend, zonder een al te ingewikkelde verhaallijn, en eindigt met een open einde. In de loop van het verhaal wordt het einde van het verhaal niet verraden, wat mij betreft een groot pluspunt, en de spanning blijft er in.
Kortom: De belofte is een goed boek voor young adults, met veel spanning die door het hele boek heen aanwezig blijft. Als wat oudere young adult vond ik het af en toe een beetje ‘jong’ geschreven, maar met het verhaal zelf is niks mis.

Meer recensies van Hebban Recensies