Niels blijft fascineren

Als oorlogsveteraan heeft Niels Oxen genoeg actie meegemaakt. Het is dan ook geen wonder dat hij het tegenwoordig een flink stuk rustiger aan doet. Niels probeert de gemiste tijd met zijn zoon in te halen en zich daarop te focussen maar het gaat niet van een leien dakje. De laatste zaak waarbij hij betrokken was (Bevroren vlammen) heeft veel van Niels gevraagd maar samen met voormalig kopman van de Deense inlichtingendienst Axel Mossman is het gelukt alles wat toen speelde op te lossen. In ieder geval genoeg voor Niels om nu de balans op te maken en zijn prioriteiten bij te stellen, en dat is de band met Magnus aanhalen. Axel heeft alles nog niet los kunnen laten en is door blijven speuren. Hij heeft informatie gevonden en vraagt nu Niels voor hulp. Axel heeft namelijk het vermoeden dat een recente vermissing alles te maken kan hebben met iets dat hij in de archieven gevonden heeft en een bedreiging kan zijn/worden. Wanneer Niels uiteindelijk toch overstag gaat komen ze er achter dat een geheimzinnige organisatie het recht in eigen handen neemt wanneer zij van mening is dat justitie steken laat vallen. Terecht of onterecht.

Wolf is het vierde deel met Niels Oxen in de hoofdrol. Stuk voor stuk zijn deze boeken boeiende en vooral spannende thrillers gebleken. Het gevaar van series is dat ze langdradig worden en zich niet blijven vernieuwen. Op zich is een vierde deel nog geen aanleiding om daar aan te denken maar tijdens het lezen let ik daar wel op. Net als in de voorgaande drie delen is ook dit verhaal doordrenkt met goed doordachte scenario’s, onverwachte wendingen en fijne, krachtige personages. Maar, we krijgen nu ook de zachtere en kwetsbare kant van Niels te zien. Hij probeert oprecht de band met zijn zoon te verbeteren maar echt handig is hij niet. Niels is een vechter, een soldaat. Vader zijn is iets dat hij zich tot nu toe niet eigen heeft kunnen maken en de kans krijgt hij ook niet echt. Die kant heeft de auteur mooi in het verhaal verwerkt. Het doet niets af aan de actie en spanning maar laat wel zien dat een oorlogsveteraan, een man van actie ook maar mens is en zijn fouten maakt. Tel daarbij op dat Niels getraumatiseerd is door zijn oorlogsverleden en dat maakt zijn handelingen en emoties (of gebrek aan) ook heel aannemelijk. Zijn band met Margrethe Franck ontwikkelt zich ook nu verder, op een verrassende wijze zelfs, ook zij blijkt niet altijd open kaart te hebben gespeeld. Ik vond dat een verrijking van het geheel.

Wolf is wederom een sterke en overtuigende thriller in een reeks die het lezen echt meer dan de moeite waard is. Jensen heeft een fijne manier van schrijven en een gedegen verhaalopbouw die je inmiddels kan herkennen van de vorige delen. Dit is allesbehalve storend en geeft zelfs een stukje vertrouwen dat je een goed boek tegoed hebt, en dat is tot nu ook zo. Wolf is spannend, kent een krachtige verhaallijn en dito personages. De vertaling is ook top want er zijn geen rare zinnen of iets dergelijks te bespeuren.

Voor de vierde keer op rij was het dus weer smullen met deze thriller met Niels Oxen. Omdat ik nog geen enkel gevoel ervaar van serie-moeheid hoop ik oprecht op een vijfde deel met deze stoere maar toch kwetsbare oermens. Hij heeft gewoon iets waardoor je maar al te graag nog meer over hem leest.

Vier dikke sterren, een aanrader! (doe jezelf een lol en begin bij deel 1, De hondenmoorden)

Meer recensies van Patrice van Trigt