Een mooie historische roman

Patricia de Haan 25 januari 2018
Arthur Japin (1956) debuteerde in 1996 met ‘Magonische Verhalen’. Zijn bekendste werk is wellicht ‘Een schitterend gebrek’. Met deze roman kreeg Japin de Libris Literatuur Prijs. In De ruim 20 jaar dat Japin actief is als romanschrijver is hij uitgegroeid tot een van de bekendste en misschien ook wel een van de belangrijkste namen in de Nederlandse literatuur.

Kolja is de meest recente van Japin en mijn eerste boek wat ik van hem las. Je maakt kennis met een doofstom jongentje dat door zijn moeder “weggedaan” wordt. Hij komt bij de broers Tsjaikovski terecht en de jongste van die broers leert Kolja praten, liplezen en luisteren. Hierbij ontstaat een mooie en bijzondere vriendschap. Hierdoor krijg je een mooi inkijkje in t leven de Tsjaikovski’s.

Het boek bestaat uit 3 delen, en afwisselend lees je het gewone verhaal en t dagboek van Modest, de jongste broer.

Lees je graag historische romans, dan is dit boek een echte aanrader.

Meer recensies van Patricia de Haan