Back-up van Wop Sietsma & Bert Holtes - Dit boek is zo spannend dat het verfilmd moet worden.

Vooraankondiging recensie

Ik lees graag boeken van schrijvers die aan het begin van hun carrière staan, dan je de ontwikkeling van een schrijver volgen. Twee hoofdstukken van dit boeken waren al voldoende om te verlangen dat dit boek verfilmd wordt. Ik ga er eens rustig de tijd voor nemen om het boek te herlezen en een recensie te schrijven. De versie die ik tijdens het lezen heb gemaakt, die kan beter, omdat er meer gezichtspunten zijn van waaruit je het boek kunt bekijken. Om tunnelvisie [een film] te vermijden, doe ik mijn huiswerk nog een keer. Want om eerlijk te zijn, het is ook geschikt voor een hoorspel. Wat je ook met boek kunt, het is en blijft een heerlijk om te lezen.

Ik heb zoveel plezier aan het boek beleefd, dat ik een (serie)personage-overzicht maak. Daarnaast een overzicht van de betrokken organisaties en locatie-overzicht. Dit laatste is zo gek nog niet, omdat er steeds meer behoefte is om bij een pakkend boek de locaties te bezoeken. Back-up! is thriller over het Internationaal Strafhof en omdat niet iedereen bekend is met het speelveld van allerlei organisaties wordt er ook hier een overzicht van gemaakt.

Door persoonlijke omstandigheden (ik sta op de barricades voor goede zorg) duurt langer als dat ik in gedachten had.

Recensie Back-UP! - Algemene indruk

De schrijvers Sietsma en Holtes hebben een niet onrealistische thriller over het werkterrein van het International Strafhof geschreven. Het siert de schrijvers dat zij er in geslaagd zijn om rekening te houden met het feit dat veel mensen in feite niet op de hoogte zijn van het Internationaal Strafhof is en waarvoor het staat. Zij kennen het Internationaal Strafhof alleen van de TV waar (politieke) leiders terecht staan voor oorlogsmisdaden. Sietsma en Holtes laten een compleet andere kant van de medaille zien, namelijk die van de economische leiders en hun bedrijven. En dat maakt het een heel actueel sociaal thema, want met alles wat we nu over de bazen/eigenaren van Microsoft, Facebook, enz. weten geeft dit boek je een tool om dit door te trekken naar onze huidige tijd. Dit boek is een blauwdruk van de gevolgen van economische macht. Het is helder, eenvoudig van opzet, maar oh zo geraffineerd dat vervolging bijna onmogelijk is. Kortom, dit is een boek dat je gelezen moet hebben om op een snelle en effectieve manier kennis te nemen van de sociale ellende van de economische macht van een enkeling. Dit kleine stukje aan ontbrekende educatie wordt compact in de thriller verwerkt. Helder, eenvoudig en heeft een niet storende invloed op de thriller zelf. De beginnende student internationaal strafrecht krijgt de praktijkvoorbeelden op een bordje aangereikt. Kortom aanvulling maakt het boek toegankelijker voor een groot publiek. (wordt vervolgd)

Vervolg Recensiebeoordeling 001 - De blunder van Paul

Holtes en Sietsma zijn er ingeslaagd om mij op het verkeerde been te zetten! Hulde. Ik lees dit boek nu voor de 2e keer en wilde er wat meer van weten. Dus ik nam de moeite om via google meer van UNBI te weten te komen, omdat ik de stellige indruk had dat ik een invalshoek van de vervolgingsmogelijkheden in het internationaal strafrecht had gemist, namelijk de economische machtsmisbruik van multinationals. Het werkgebied van UNBI - een fictief onderdeel van de VN - was behoorlijk goed omschreven en wel op een manier dat de kritiek van een jurist kon doorstaan. Een compleet goed verhaal dat studenten internationaal strafrecht als leidraad kunnen nemen om een nieuwe dimensie aan het internationaal strafhof en de VN toe te voegen. Hier is een blauwdruk voor een invalshoek neergezet die de moeite waard is om gecodificeerd te worden. Een groter compliment kan ik de schrijvers niet geven. Ik ben dan ook benieuwd of de rechtenopleidingen de uitdaging aandurven om hun nek uit te steken om met een voorstel van een codificatietekst te komen.
Maar ondertussen sta ik weer met beide benen op de grond, na dit uitstapje in de fictieve thrillerwereld, die ik op dit punt voor echt had aangezien.

Vervolg Recensiebeoordeling 002 - Fictie en integriteit [01-06-2020]

Dit boek laat niet een juridische fictie zien, maar ook in techniek, software, materialen, toepassingen, de wijze van exploiteren van een onderneming. Je ziet nu een deel van die ficties langzaam werkelijkheid worden. De snelheid waarmee je het boek kunt lezen, komt tot zijn recht doordat iedere hoodrolspeler op zijn eigen niveau kennis maakt met deze techniek en de schrijvers laten zien hoe deze hoofdrolspeler dit ervaart, waarbij zij de morele dilemma's in kaart brengen. Een van die dilemma's is of je hulp uit onverwachte hoek moet aanvaarden zonder dat je weet wie er achter zit en wat de intenties van die persoon of organisatie is. Ben je integer als je op basis van onvoldoende informatie een dergelijk aanbod aanneemt? Kan dat binnen de structuur en de regels van het Internationaal Strafhof? Kortom, hoe sterk staat Lemarc in zijn schoenen?

Meer recensies van Paul Heijnen - a braindamaged person