Weinig inspirerend

Paul 11 april 2016
Ik weet niet waartoe deze poging van Updike met dit boek had moeten leiden. Ikzelf heb hem niet de kans gegeven dat duidelijk te maken. Halverwege was het voor mij genoeg. Menigeen was er al na een paar bladzijden mee klaar geweest denk ik.

Een journalist krijgt opdracht het tijdperk Gerald Ford te belichten. Hij doet dat aan de hand van enerzijds een verhaallijn rond Alfred. Alfred is een gescheiden vijftiger met kids in het tijdperk Gerald Ford. Een tijdperk waar de seksuele revolutie met al haar vrijheden in plaats vond. Anderzijds doet Updike dat aan de hand van een verhaallijn rond James Buchanan die een eeuw eerder dan Gerald Ford president van Amerika was.

Ik denk dat Updike een aantal contrasten tegenover elkaar heeft willen belichten. Bijvoorbeeld de vrije gedachte tegenover het puriteinse. Het succes tegenover de mislukking. Als dat de poging is geweest is dat er wat mij betreft er niet (op tijd) uit gekomen.

Meer recensies van Paul