Agnus Dei

ISBN: 9789493023208
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 264
Verschijningsdatum: mei 2019

Met dank aan Uitgeverij AquaZZ voor het recensie-exemplaar.

Inhoud
Een professor Middeleeuwse geschiedenis wordt vermoord. Het team van hoofdinspecteur De Nolf wordt op de zaak ingezet. Omdat het om een prominent figuur gaat, zijn de belangen direct duidelijk. Ook de pers heeft grote interesse. En dan volgt er weer een moord. Heeft Gent te maken met een seriemoordenaar?!

Mijn mening
Mijn tweede recensie over een boek van Bert Bergs, de recensie van Kopiekat uit juni 2018, kunt u in deze recensie als link vinden. Het eerste dat opvalt is de cover van het boek. Wat een symboliek en vuurkracht spat er van het omslag af. Het nodigt uit om te lezen en voorspelt vuurwerk, qua inhoud. De kwaliteit van het boek is prima en vergelijkbaar met een standaard paperback. De geprezen omslag laat kwalitatief echter wel te wensen over. De cover krult zonder dat ik daar iets nalatigs voor doe. En daarnaast laat aan de onderzijde bij het snijvlak, de lamineer-laag los van het omslag. En dat is teleurstellend. Maar niet getreurd, we gaan lezen.

De lezer wordt verwelkomd met een tweetal citaten van grote schoonheid. De eerste is van de Engelse filosoof Francis Bacon:

‘Die zint op wraak, houdt zijn eigen wonden open’.

Omdat ik als recensent momenteel ook het boek van T.H. White Arthur, de koning van eens en ooit lees, was mij de afbeelding van het Maltezer kruis van de tempeliers al opgevallen op het omslag van 30 Dagen. En verwachte ik van de auteur een historische les over de Kruisvaarders, diverse Orden en religieuze genootschappen. Bert Bergs is een auteur die met een universitaire achtergrond naast een spannend verhaal, meerdere lagen aan zijn verhaal wil toevoegen. En ik word niet teleurgesteld.

De personages in het verhaal zijn voor mij bekend na het lezen van Kopiekat. Vooral Sara Vits, rechercheur bij politie en haar vriend en onderzoeksjournalist Marc Ackein heb ik direct met open armen ontvangen. Het is goed dat je na een jaar onderbreking direct de personages weer weet te verwelkomen als goede bekenden. Naast alle werkdruk is er ruimte voor een privéleven en dat maakt de karakters geloofwaardig en driedimensionaal. Het verhaal staat bol van historische symboliek uit lang vervolgen tijden, gekoppeld aan gebeurtenissen uit de eenentwintigste eeuw. Maar heeft de auteur nog veel meer te vertellen. De altijd aanwezige angst voor terrorisme en de bijbehorende (voor)oordelen. De macht van de media wordt glashelder getoond. De media voedt de angst van het volk. Dit leidt tot immense druk op het justitiële apparaat. En deze druk leidt tot ongeduld. En het ongeduld weer tot grote politieke pressie op de korpsleiding. En de korpsleiding eist resultaten van het onderzoeksteam. Terwijl het onderzoeksteam veel tijd verliest met de media te informeren. En daarmee is de vertragingscirkel rond. Niet eerder heb ik deze cirkel zo impliciet ervaren als in dit boek.

Bert Bergs is een meester in de vertelkunst. In zijn vorige boek had ik last van een overdosis aan bijvoeglijke naamwoorden. Daarvan is in dit boek geen sprake. Hij gebruikt woorden die je niet vaak tegenkomt in thrillers. Interbellum, indoctrinatie, lagere echelon, morele kater, eminent specialist en hallucinant schouwspel zijn hiervan treffende voorbeelden. Taalverloedering en beperkte woordenschat zijn aan de auteur in ieder geval niet besteed. En daarmee wordt het verhaal wat mij betreft ook een taalkundig feestje.

Het verhaal loopt als een hogesnelheidstrein en dendert naar een meerkoppige draak die finale heet. Ik ben onder de indruk. Het middendeel van het verhaal heeft minder vaart en neemt tijd voor maatschappelijk actuele thema’s, zoals eerder beschreven. En toont de lezer een periode waarin progressie binnen het onderzoek uitblijft.

Eindoordeel
Een rauwe, levensechte en maatschappijbewuste en maatschappijkritische thriller met een uitstekend plot, schreef ik een jaar geleden. En het dekt de lading wederom. De auteur heeft me wel in verwarring gebracht. Pas aan het eind van het boek geeft hij aan dat het boek een herbewerking is van een eerder geschreven versie van 30 dagen, waanzinnige moorden in Gent. Dat betekent dat de gebeurtenissen in het verhaal eerder plaatsgevonden hebben
dan in Kopiekat. Al lezend had ik dezelfde conclusie al getrokken.
Fenomenaal is de start van het verhaal waarin de auteur een evaluatie houdt met de personages uit zijn boeken. Over hun rol, de mate waarin zij in het verleden hebben bijgedragen aan de oplossingen van het onderzoek. En tevens hebben ze hun ongenoegen mogen uiten over de disbalans in reisjes ten behoeve van het recherche werk. En belooft de auteur beterschap. Erg grappig.

Ik geef 30 dagen vier hittebestendige sterren.

Mijn persoonlijke songtekst
‘Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem.

(Samuel Barber – Agnus Dei)

Peter van Bavel
De Perfecte Buren