Te gedetailleerd, te uitgebreid

Peter Wuyts 20 mei 2018
Een stad, het meisje en de duivel is de derde roman van de in Lübeck geboren Svealana Kutschke (1977). Dit was het eerste boek dat ik van deze schrijfster las.

Het is een verhaal van net geen 700 pagina's dat het leven vertelt van onder andere Lucie, Freya en Jessie. De focus ligt vooral op de vrouwen in dit verhaal.
Doordat het verhaal niet chronologisch vertelt wordt en veel van de ene naar de andere generatie gesprongen wordt zie ik geen rode draad in dit verhaal. Ook is het meermaals te gedetailleerd, te uitgebreid vertelt. Bij enkele stukken van het boek heb ik mezelf echt moeten dwingen om verder te lezen. De Duitse geschiedenis op de achtergrond kon mij dan weer wel bekoren. De rol van de duivel is staat voor mij ook niet sluitend vast. Het meisje in de titel is volgens mij Jessie.

Helaas weet ik niet in welk genre dat dit boek best thuishoort.
Het is een boek dat helaas niet aan mij besteed is ondanks dat ik het eerste deel van het boek heel interessant vond. Maar daarna veel te langdradig.
Tot slot heeft het boek, naar mijn mening, helaas een zeer open slot.

Meer recensies van Peter Wuyts