Complex boek met veel zwarte humor.

Pierre MG Peeters 09 december 2014
Johnnie Walker is een oud para-commando die na zijn para-periode in Rwanda te Antwerpen een boekhandel-antiekwinkel “De Blauwe Maandag” heeft geopend.
’s Nachts wordt hij geplaagd door nachtmerries over deze zwarte periode die hij doormaakte in Rwanda.
Hij gaat hiervoor in behandeling bij een psychiater, die hem pillen voorschrijft, doch Walker is nooit zinnens geweest deze ook maar in te nemen.
Liever gaat hij na sluitingstijd van de boekhandel-antiekwinkel naar zijn naastgelegen Grieks stamcafé, waar hij met een resem vrienden, de ene al obscurer dan de andere, zich verdiept in dronkemansgelal, nietszeggende conversaties en het drinken van alcohol.
Alle vrienden hebben een bijnaam die verwijst naar hun verleden.
Op een dag komt Louise de ex-vriendin van Walker terug naar Antwerpen. Na een hevige relatie is deze van de ene op de ander dag vertrokken naar Griekenland met haar Griekse adonis.
Walkers leven staat vanaf dan volledig op zijn kop.
Hij wordt terug verliefd, beleeft een hevige liefdesnacht met haar en op een dag ontdekt hij dat Louise in zijn bed werd vermoord.
De flamboyante politiecommissaris Moermans is belast met het moordonderzoek en al gauw leiden de eerste sporen naar Walker.
Walker duikt onder bij een oud pastoor en begint een eigen onderzoek naar de moordenaar van zijn ex-geliefde.
Van dit ogenblik af blijkt dat Walker gebukt gaat onder ander leed uit zijn jeugd, kindermisbruik door een geestelijke.
Van al zijn vrienden is het de oude prostituee Mustang Sally die hem onderdak verschaft en gelooft in zijn onschuld.
Het net begint zich aardig rond Walker te sluiten.

De plot waarin de Griekse maffia een rol opeist is verrassend en toch onverwacht.
Tijdens het lezen van dit boek had ik de indruk soms dingen niet te hebben gelezen of te hebben gemist.
Het boek is wat mij betreft veel te complex met de onderliggende verhaallijnen en verhaalwendingen.
In het boek zit veel zwarte humor verwerkt.
Ik vond dit geen super boek en had het moeilijk met de schrijfstijl die soms te complex overkwam.

Zonder afbreuk te doen aan de schrijverskwaliteiten van Patrick Conrad, kan ik dit boek met slecht twee sterren waarderen.

Meer recensies van Pierre MG Peeters