Grenzen eerbiedigen

Plantenaer 22 juni 2019
Waar we over praten als we over verkrachting praten.
Sohalia Abduali
Het boek van Sohalia Abduali krijgt veel aandacht in de pers.
NRC van zaterdag & zondag 23 juni j.l. besteed er uitgebreid aandacht aan met een artikel ‘De verkrachter is een gewone man’.
In 29 hoofdstukken beschrijft Sohalia Abduali verschillende verkrachtingen. Ze probeert antwoord te geven op vragen zoals: Wat is verkrachting ? Wie verkrachten ? En waarom ? Hierbij komt vaak het smalle grensgebied tussen begeerte en verkrachting voorbij. Dit maakt het boek interessant en uitdagend en zet aan tot nadenken. Het levert ook een bijdrage aan de bewustwording van het bestaan van grenzen. Het is vaak grens overschrijdend gedrag. Vooral de slachtoffers komen aan het woord. De verkrachters minder, die schamen zich voor hun gedrag en proberen voor de rechter excuses aan te voeren. Soms zijn uitspraken van de rechter in het nadeel van het slachtoffer. Al met al een interessant boek om over het thema te lezen en na te denken.

Meer recensies van Plantenaer