Een spannende en vlotte eco thriller met een belangrijk onderwerp!

Priscilla 02 juli 2019
In ‘Beproevingen’ maak je kennis met Lara, journalist met een juridische achtergrond en groot dierenliefhebber. Lara wordt door een bekende van vroeger gevraagd te ondersteunen bij de zoektocht naar een verdwenen dierenactiviste in Londen en daarnaast een onderzoek naar walgelijke en duistere praktijken die hij en zijn vrienden als dierenactivisten op het spoor zijn. Haar juridische achtergrond komt hierbij goed van pas.

In Londen gaat Lara op onderzoek uit en loopt daarnaast ook nog eens de knappe rechercheur Colin tegen het lijf. En laat hij nou net toevallig een grootschalig onderzoek leiden..

Lara komt in Londen flink in de problemen welke haar ook tot aan huis terug in Nederland lijken te achtervolgen. Dit doet haar besluiten het heft in eigen handen te nemen.

Zowel in Londen als Nederland vinden er in rap tempo een reeks adembenemende gebeurtenissen plaats, en ontdek je samen met Lara een groot web vol machtsspelletjes en verschrikkelijke zaken.
Is Lara in staat de duistere praktijken op tijd aan het licht te brengen en haar eigen leven veilig te stellen?

In het begin moest ik even moeite doen om in het verhaal te komen. Het verhaal begint met een angstaanjagende gebeurtenis waarvan je eigenlijk geen idee hebt hoe je er terecht bent gekomen. Je weet niet wie de personen zijn waarover het gaat en waar dit alles om draait. Vooralsnog heb ik zelf een vermoedelijke link kunnen leggen aan het einde van het boek, maar ik heb niet duidelijk uit het verhaal kunnen halen of dit ook daadwerkelijk klopt.

De rest van het verhaal wat daarop volgt lees je vanuit Lara. Vanaf dat moment gaat eigenlijk het tempo al flink omhoog in het verhaal. Ze is op date, ontmoet daar ook een oude bekende, spreken wat zaken door en af. Hoe haar date verder verloopt wordt niet omschreven. Ik vermoed dat ze in ieder geval niet bij elkaar passen omdat Lara andere idealen nastreeft.

Alhoewel de snelheid in de opbouw van het verhaal het verhaal wel lekker dynamisch maakt, had ik de voorkeur gehad voor een iets rustigere kennismaking met Lara. Ik voelde mij eigenlijk pas op het laatst nadat de zaken persoonlijk werden, meer verbonden met haar.

Janine heeft veel aandacht besteed aan de uitwerking van de activiteiten van de activisten en daarmee ook de verschrikkelijke omgevingen die zij te zien krijgen. Ook is absoluut gedacht aan een goede uitwerking van politieke problemen, cijfers en informatie rondom het gebruik van proefdieren. Ze heeft hiermee absoluut een goede basis gelegd voor het verhaal dat maakt dat het verhaal echt realistisch aanvoelt.

Janine Keijser heeft absoluut een prettige schrijfstijl. Het is vlot en het tempo zit goed in het verhaal. Ze heeft verschillende gebeurtenissen in het verhaal laten plaatsvinden in een opbouwende fase, zodat het voelt alsof je onderdeel bent van het team activisten en samen met hen een plan aan het beramen bent.
Zoals in een goede thriller wenselijk is, is het plot absoluut goed uitgedacht en spannend, met een duidelijke opbouw daar naartoe. Zelfs ook onvoorspelbaar. Het blijft het gehele verhaal door spannend of de verdwenen activiste gevonden zal worden en of alle personages veilig zullen blijven.

Met name door onderlinge verhoudingen, corruptie en machtsspelletjes ontvouwt zich langzaam maar zeker een interessant plot dat zich een weg baant naar een razend spannend slot!
Vooral de laatste pagina’s heb ik met ingehouden adem gelezen.

Qua personages kreeg ik echt in de laatste hoofdstukken pas meer een band met de hoofdpersoon Lara. Het voelde zeker in het begin wat oppervlakkig aan, alsof er nog een hoop schuilt onder haar persoonlijkheid. Hier en daar worden zaken uit het verleden en haar achtergrond benoemd, maar ik twijfel een klein beetje of ik toch niet nog net iets meer had willen weten. Toch, wanneer je het boek hebt uitgelezen, begrijp je wel meer van Lara en is juist dat afstandelijke gevoel begrijpelijk.

Als de spanning oploopt en je samen met Lara het diepe induikt, voel je als lezer de band met haar versterken en riep zij bij mij ook absoluut een gevoel van sympathie op. Het is een sterke vrouw ondanks haar verleden en dat komt zeker in de laatste hoofdstukken onwijs naar voren. Heel mooi om te zien!

Naast de vrouwelijke hoofdpersoon heeft de auteur er (gelukkig!) aan gedacht mannelijk schoon toe te voegen aan het verhaal.
De knappe rechercheur Colin, wie ik na de goede beschrijving duidelijk voor mij kon zien en daarnaast de sympathieke en beschermende Sebastian.
Veel aandacht is besteed aan de karakters van deze personages en dat vond ik echt heerlijk om te lezen. Hun bijdragen aan het verhaal waren voor mij absoluut van grote toegevoegde waarde!
En wat ook zo heerlijk is…… Niets is wat het lijkt!

Een thriller kan natuurlijk niet zonder “bad-Guys”, en ook daar is aan gedacht gelukkig. Een van mijn favorieten was toch wel Rebecca. Ik vond haar ondanks haar slechtheid absoluut een gaaf personage en ik vond de manier waarop zij is neergezet in het verhaal door Janine echt heel erg goed! Dit geeft absoluut dat extraatje aan de thriller.

Alle personages die voorkomen in het verhaal hebben een rol in het geheel en dit maakte dat samen met de gebeurtenissen het verhaal nergens afnam in spanning of inzakte.

Ik vond het absoluut heerlijk om alles bij elkaar te zien komen aan het einde en daarnaast heeft het boek mij absoluut ook geraakt door de gruwelijke wantoestanden die er in plaatsvinden en die helaas ook op waarheid berusten.

Conclusie
Dit was absoluut een thriller die ik met ingehouden adem heb gelezen en met een kleine gelukzalige zucht heb dichtgeslagen.
Een kleine zucht, want de wetenschap dat de verschrikkelijke praktijken die in dit boek op waarheid berusten, breekt mijn dierenliefhebbers hart.

Het maakt mij echter ook nog meer bewust van mijn omgeving en vooral van die van de dieren om ons heen die zelf geen stem hebben.

Deze thriller was rap, vlot, spannend, ook liefdevol, maar bovenal ook een triller met een boodschap. Het zet je aan tot nadenken over een onderwerp waar mensen vaak gauw overheen stappen omdat ze denken dat het een ver van hun bed show is.
Maar juist wij als mensen kunnen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de wereld door zelf al kleinere stappen te ondernemen. Door rekening te houden met onze omgeving en dingen anders te doen. Bewustwording is al een ontzettend grote stap.

Na het lezen van dit boek kan ik vooral concluderen dat deze eco-thriller mijn hart heeft geraakt en dat ik absoluut meer van dit genre wil lezen!

Dit is wat mij betreft echt een aanrader!

Meer recensies van Priscilla