Gaaf vervolg in spannende serie voor de jeugd!

Priscilla 19 juni 2019
Informatie vooraf; mij is gevraagd dit boek te recenseren en ik heb de eerdere delen uit de serie ‘Team Mortis’ niet gelezen.

Het verhaal
Team Mortis is een geheime Europese spionagedienst. Omdat jongeren vrijwel nauwelijks opvallen en gemakkelijker te infiltreren zijn, worden jongeren voor Team Mortis gerecruteerd. Jongeren die voor het team werken, moeten alles en iedereen achterlaten. Hun dood wordt in scène gezet en al hun sporen voorgoed uitgewist.

De zestienjarige Erika Storm krijgt samen met haar teamleden Nielsen, Felix en Andreas een zaak toegewezen waarin moorden worden gepleegd die aangekondigd worden met 5 puzzelstukjes.

Op het darkweb claimt een onbekend persoon, ‘BlindGirl37’ de moorden en verwijst een vierde puzzel naar een nieuw slachtoffer. Het Letse tienerhoertje Ilja Briedis.

Erika en de jongens reizen af naar Riga om het meisje daar op te sporen en hopelijk de moord te voorkomen. Veel informatie hebben zij niet, dus zij zullen moeten infiltreren in de omgeving om zodoende het meisje op het spoor te komen en de dader op tijd te ontmaskeren.

In Riga blijkt alles niet even zo soepel te lopen als het team gehoopt had en er doen zich mysterieuze omstandigheden voor waar vooral Erika last van blijkt te hebben.
De vraag is dan ook of ze deze zaak kunnen oplossen voor het te laat is. Erika worstelt enorm met een eigen geheim en daarmee lijkt op dat moment haar eigen verleden haar allergrootste vijand te worden.

Het verhaal heeft een logische opbouw met hier en daar wat uitleg over de achtergrond van personages en de verhaallijn. Omdat het boek een onderdeel van een serie is worden de personages niet volledig voorgesteld, maar ondanks dat krijg je van hen genoeg te weten om het verhaal op zichzelf staand te kunnen lezen.

Voor een boek voor de jeugd zit er behoorlijk veel spanning in en worden gebeurtenissen benoemd die behoorlijk pittig zijn; moord, verkrachting, zelfmoord en anorexia.
Ook het feit dat tieners met wapens rondlopen bracht mij even terug naar mijn eigen perspectief als lezende tiener (wat jaartjes geleden ;) ).

Het verhaal werkt absoluut gaaf naar een spannend plot en einde toe en het open einde beloofd een gaaf vervolg in mijn optiek.

Het is zeker geen eind goed al goed verhaal, en dat vind ik persoonlijk wel prettig omdat het daardoor spannend blijft en je eigenlijk meteen de rest van de serie zou willen lezen.

Schijfstijl
De schrijfstijl van Bjorn van den Eynde is vlot en daardoor prettig leesbaar. Hij zoemt niet in op onbelangrijke details en dit maakt dat het boek absoluut goed geschikt is voor de jeugd. Geen lange uitwijdingen, maar gewoon een goed verhaal over een stel tieners die spioneren en een zaak onderzoeken en proberen op te lossen.

Het verhaal wordt met verschillende personen verteld, een echt “meeleesverhaal” dus.
Pas nu, bij het schrijven van mijn recensie, valt mij eigenlijk pas op hoe lang het geleden is dat ik op deze wijze een verhaal heb gelezen.

Deze vorm van schrijven maakte wel dat ik mij iets minder met de personages verbonden voelde. Het is dan ook niet iets wat mij zou bijblijven. Als het verhaal vanuit één personage tegelijkertijd verteld zou worden, zou ik mijzelf beter in de personages kunnen verplaatsen.
Wellicht heeft dit vooral te maken met het verschil in leeftijd. Een tiener heeft hier naar mijn idee zeker een andere kijk op!

Personages
We zien in dit boek voornamelijk Team Mortis terugkomen uiteraard; Erika, Nielsen, Felix en Andreas. Onder leiding van Celine Schield.

Ik ben mij tijdens het lezen van het verhaal gaan afvragen hoe oud Celine is, wellicht dat dit in een van de eerdere boeken vermeld staat.

Nielsen lijkt de leider van het team, Erika is zijn nichtje en Andreas en Felix hangen daar weer aan vast. Samen zijn zij Team Mortis.
Uit het verhaal heb ik kunnen halen dat Felix uit Frankrijk komt en Andreas uit Italië, maar waar Erika en Nielsen vandaan komen heb ik nu even naar moeten gissen. Uiteraard komt dit vast in de eerdere boeken aan bod. Dit maakt overigens wel dat ik nieuwsgierig ben geworden naar sowieso het eerste boek!

Zoals eerder genoemd heb ik niet echt een band gekregen met de personages, maar mij is wel opgevallen dat ze gelukkig allemaal een eigen persoonlijkheid hebben en dat de auteur zich wel verdiept heeft in de ontwikkeling van zijn personages.
Super leuk om terug te lezen!

Ook over de daders en slachtoffers wordt een hoop verteld, en met name Ilja speelt een belangrijke rol in het verhaal.
Zonder spoilers; dit boek heeft wat mij betreft absoluut een boodschap. De auteur heeft een actueel onderwerp in zijn verhaal weten te verwerken wat de basis is van waaruit de moorden gepleegd worden.

Naast het feit dat het verhaal spannend is voor de jeugd, is het hopelijk ook een stukje bewustwording!

Conclusie
Dit boek heeft mij absoluut positief verrast! Het is een gaaf boek voor de jeugd, maar kan ook zeker door jongvolwassenen en volwassen worden gelezen als het verhaal je aanspreekt!
Het boek is absoluut op zichzelf staand te lezen, maar ik merk dat ik meer behoefte heb aan achtergrondinformatie dus ben daardoor getriggerd de andere delen van de serie ook te lezen. Mijn advies zou dan ook zijn te beginnen bij het eerste boek uit de serie.

Bjorn heeft een onwijs gaaf verhaal geschreven, en alhoewel ik de andere delen niet ken, weet ik zeker dat dit boek een super gaaf vervolg in de serie is!

Ik ben absoluut benieuwd hoe het afloopt met Erika en haar team! De onverwachte wending en het open einde van dit boek vragen om meer!

Meer recensies van Priscilla