Briljant tweede deel!

Priscilla 08 juni 2019

Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten uit het eerste boek van de Glazen Troon-serie; ‘De Glazen Troon’.

Het verhaal
In het eerste deel van de serie maak je al snel kennis met sluipmoordenaar Celaena en haar ontsnapping uit Endovier om vervolgens deel te nemen aan het toernooi van de koning om zijn kampioen te worden.
Niet verassend dat Celaena het toernooi wint (uiteraard niet geheel zonder slag of stoot) en in dit tweede deel zien wij haar dan ook haar schuld inlossen als de kampioen van de koning.

Als sluipmoordenaar heeft Celaena uiteraard als taak het vuile werk voor de koning op te knappen en diens vijanden uit de weg te ruimen.

Het eerste gedeelte van het verhaal vond ik wat traag op gang komen, er werd vooral ingegaan op de werkzaamheden die Celaena verricht voor de koning en daarnaast het dagelijks leven op het kasteel.
De relatie tussen Dorian en Celaena is bekoeld, haar relatie met Chaol echter, neemt andere vormen aan.
Vele lezers zullen hierbij gaan smullen en juichen van vreugde! Sarah zou Sarah niet zijn als er echter nog een gave plottwist in het verhaal komt.

Na de wellicht wat trage start, worden hier en daar verwijzingen gemaakt naar het verleden van Celaena, wat erg prettig is aangezien je nu echter wat meer over haar te weten komt.
Dit geldt niet alleen voor haar als personage, maar tevens voor Chaol en Nehemia!
Eindelijk meer informatie! Heerlijk!

Het verhaal komt vervolgens lekker op gang met bizarre gebeurtenissen, vertrouwenskwesties en samenzweringen. Wie is er nog te vertrouwen? Je ziet Celaena worstelen met het weinige vertrouwen dat zij in de mensen heeft en daarnaast haar instinct als sluipmoordenaar.

Naast de briljante gebeurtenissen, onderlinge spanningen en verhoudingen, gebeuren er ook een hoop magische dingen en ontrafelt Celaena langzaam maar zeker een groot en ingrijpend geheim.
Bezit Celaena de kwaliteiten om de mensen in het koninkrijk te redden? Of is ze een lafaard die alleen maar vrij wil zijn?

Het einde is wat mij betreft de ultieme klapper en maakt dat dit boek het nog meer waard is om te lezen! Ik vond de ontdekking van bepaalde geheimen briljant en de onbeantwoorde vragen die aan het einde overbleven zenuwslopend!

Personages
In navolging op het eerste deel van deze serie, gaan we met dit tweede boek lekker de verdieping in, leren we meer over alle personages en worden bijzondere verhoudingen, intriges en geheimen onthult!

Om een voor een de personages af te gaan lijkt mij ietwat overbodig aangezien ik er vanuit ga dat je het eerste deel hebt gelezen.

Celaena vind ik in dit tweede deel enorm groeien en ik vind haar echt een enorm gaaf personage! Ze is lekker hard, moordlustig en wanneer we er achter komen waar dit allemaal vandaan komt….. G E W E L D I G! Echt waar! Hands up voor Sarah J. Maas voor deze gave ontwikkeling!

Wat ik ontzettend gaaf vond in dit tweede deel is de ontwikkeling van het personage van Dorian! Dorian draagt een geheim met zich mee waarvan hij blijkbaar zelf ook nog niet op de hoogte was. De onthulling hiervan plaatst het verhaal van deze serie in een volledig ander perspectief en geeft wat mij betreft echt de boost die het eerste deel nodig had! Heerlijk hoe alles op zijn plek valt in dit tweede deel!

Ook Nehemia en Chaol blijven mijn favoriete personages. Ook de verdieping in hun personages is absoluut een fijne toevoeging aan het verhaal!

Schrijfstijl
Wat kan ik nog meer zeggen over de schrijfstijl van deze auteur dan dat het niet uitmaakt wat je van haar leest; het is spannend, vlot, leest geweldig goed weg en je kunt het boek gewoon niet wegleggen. Je moet gewoon weten wat het volgende is dat er gebeurt en hoe dit afloopt.

In dit boek krijg je echt een band met de personages en de beschrijvingen van de gebeurtenissen laten het verhaal echt leven!
Ik vind nog steeds dat er iets minder aandacht is voor de omgeving, op de een of andere manier kan ik mij die nog niet altijd even duidelijk voor mij zien, maar toch heb ik het niet heel erg gemist in dit verhaal.
Ik ben wel heel benieuwd naar de world building in de volgende boeken, want het einde van dit boek beloofd echt een hele andere omgeving te worden!

Conclusie
Dit tweede boek is beter dan deel 1. Meer verdieping in het verhaal en de personages, bizarre gebeurtenissen, geweldige geheimen, verassende wendingen en een knallend einde!

Het zit vol spanning en avontuur. Ja, er zit liefde in het verhaal, nee dit is niet zo uitgebreid beschreven als in de ‘Hof van…’ serie. Maar het is cute. Het speelt niet de hoofdrol in deze serie en persoonlijk vind ik het geen gemis in dit verhaal.

Dit tweede boek vraagt echt om meer, dus deel 3 ligt dan ook meteen op mij te wachten!

Meer recensies van Priscilla