Een heerlijk zomer verhaal vol ontmoetingen

Priscilla 28 juni 2019
Emma’s moeder overleed toen zij 10 was en zij herinnert zich niet heel veel van haar moeder of haar verleden. Behalve de verhalen die haar moeder vertelde voor het slapengaan over het wonen in een huis aan een groot meer.

Emma, nu samen met haar vader, leidt een rustig en ietwat voorspelbaar leven. Haar vader staat op het punt om te hertrouwen en gaat aansluitend op huwelijksreis.
Als blijkt dat de plannen van Emma om bij haar vriendin te logeren tijdens die reis in duigen vallen, vertrekt zij naar North Lake waar haar familie van moeders zijde woont.
Zij heeft hen niet meer gezien sinds zij een klein meisje van vier was.

Wanneer Emma arriveert en meer tijd doorbrengt met de familie van haar moeder, komt zij steeds meer te weten over haar jeugd en die van haar moeder.
Echter zet het bezoek aan haar familie haar ook aan het denken over zichzelf en wie zij eigenlijk is.

En dan is er ook nog Roo. De jongen die blijkbaar haar beste vriend was in hun kindertijd, maar wie zij zich niet kan herinneren.
Ze hebben vrijwil direct een klik en hij helpt haar gaandeweg de vragen te beantwoorden waarop zij zelf het antwoord niet weet. Zo ontdekt ze steeds meer over haar familie, haar moeder en vooral over zichzelf…

Het verhaal was, ondanks de soms wat lange hoofdstukken, heerlijk om te lezen. Het verhaal wordt geschreven vanuit Emma en doordat je mee wordt genomen in haar gevoelens en gedachten krijg je een band met haar en daarmee ook met het verhaal.

Er zit een logische opbouw in, een spannend plot vol emoties en gevoelens en een mooi open einde dat je zelf mag invullen.

Het verhaal is er een van een zoektocht naar een eigen identiteit, maar ook een van ingewikkelde familiebanden en leven met een verslaafde moeder. Alhoewel hier op het laatste punt (gelukkig) niet al te veel is ingezoomd.

Vooral de zoektocht naar haar eigen identiteit vond ik erg mooi beschreven in dit boek. Emma leert, door de dingen die zij meemaakt bij haar familie maar ook door de stukjes ontbrekende geschiedenis, veel meer over zichzelf en hoe zij wil zijn. Ik vind deze ontwikkeling super mooi om te lezen.

De schrijfstijl van Sarah Dessen is absoluut heerlijk. Het is een Young Adult, maar gewoon gemakkelijke zinnen zonder tot vervelends toe uit te wijden over zaken. Een verhaal met een lekkere flow dus!
Het verhaal zit goed in elkaar en heeft een zeer prettige opbouw.

Daarnaast heeft Dessen ook absoluut aandacht besteed aan de omschrijving van de omgeving. Vooral de verschillen tussen North Lake en Lake North komen ruim aan bod. Ik vond dit absoluut geweldig gedaan. Hierdoor kon ik mij nog beter in het verhaal inleven.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik een boek lees van Sarah Dessen, maar juist haar schrijfstijl en dit verhaal zorgen er zeker voor dat ik meer van haar wil lezen!

De personages in dit boek hebben stuk voor stuk een eigen karakter en daarnaast beweegredenen van waaruit zij handelen. Er is door de auteur absoluut aandacht besteed aan de uitwerking hiervan.
Er is goed gekeken naar de onderlinge verhoudingen en de beschrijvingen daarvan maken het verhaal extra interessant. Allen hebben uiteraard een band met Emma en dit is absoluut mooi beschreven.

Emma en Roo zijn absoluut mijn favorieten in dit verhaal en het moois dat tussen hen opbloeit vind ik persoonlijk heerlijk om te lezen.

De verschillen tussen haar vader en de familie van haar moeder zijn ook mooi beschreven. Haar moeder komt echt uit de werkende klasse en haar vader is toch opgegroeid met hele andere normen en waarden.
Dit geeft het verhaal net dat beetje extra dynamiek en zorgt ervoor dat je graag wilt weten wat er zich heeft afgespeeld in het verleden.

De spanningen tussen Emma en haar vader komen ook heel duidelijk naar voren. Deze spanningen zijn absoluut herkenbaar voor een relatie tussen vader en dochter als de dochter opzoek is naar haar eigen identiteit. Ze zet zich van hem af, iets wat een ieder zal herkennen.

De ontmoeting tussen Emma en haar familie was zeer overweldigend. Zo heeft ze maar een heel klein gezin, en zo komt ze terecht in een chaos van familieleden die zij opnieuw zal moeten leren kennen.
Dessen heeft dit zodanig opgeschreven dat het overweldigende gevoel echt voelbaar is en ook de daarbij behorende emoties van Emma. Briljant. Echt een pluspunt van het verhaal wat mij betreft!

Er gebeurt van alles in het verhaal, ook de leuke dingen die de jongeren ondernemen en dat maakt dit boek echt tot een heerlijk zomerverhaal!

Conclusie
Het verhaal komt soms wat luchtig over vooral in relatie tot de thema’s in het verhaal, maar ik zelf vond dit erg prettig. Er is voldoende ruimte voor leuke gebeurtenissen, voor de kennismaking tussen Emma en haar familie en de ontdekking van haarzelf.
Ik vond het een heerlijk zomerverhaal met een heerlijke flow en vind het dan dus ook echt een aanrader!

Het verhaal draaide voor mij vooral om familie en hoeveel het hebben van een familie betekent.
Emma’s verhaal heeft mijn hart in ieder geval absoluut geraakt!

Meer recensies van Priscilla