Recensie Een daad van barmhartigheid

Puk 09 oktober 2011
Een mooi, intens boekje al is de verklaring van de titel een weggever.

Het vertelt het verhaal over boer/handelaar Jacob Vaark en zijn vrouw en hun in huis genomen hulpen (slaven) die wonen en werken op een boerderij in Milton in 1690. Florens - 16 jaar en 1 van de hulpen - is de vertelster van dit verhaal, zij vertelt hoe ze in de situatie is gekomen waarin zij zich nu bevindt. Tevens maken we kennis met alle overige bewoners en ieder krijgt een eigen hoofdstuk om zijn of haar levensverhaal uit de doeken te doen. Hiermee krijgen we een aardig beeld over het leven van toen. Dit incl. het extreme christelijk religeuze 'wij zijn beter dan jullie' (brrrrrrr) van de locale bevolking ten opzichte van de slaven. De verdere grote thema's zijn onder andere: ontheemd zijn, liefde, verraad en 'this above all: to thine own self be true'.

De schrijfstijl en het ritme moet je op de één of andere manier aanvoelen en als je dan in dezelfde cadans zit is het heerlijk lezen en genieten.

Meer recensies van Puk