Angstaanjagend, meeslepend

Rachel van der Lee 11 juli 2019 Auteur
Duitsland, 1937. Naarmate de nazi's het land verder in hun greep krijgen, wordt Joden het leven steeds moeilijker gemaakt. Er komen wetten die hen verbieden op bepaalde plekken te komen, niet-Joden in dienst te nemen, en bepaalde beroepen uit te oefenen. Ruth en Kurt moeten toekijken hoe hun vier kinderen, Laura, Inge en de tweeling Peter en Hans, getreiterd en vernederd worden.
Als Kurt wordt opgepakt en hun winkel in brand wordt gestoken, ziet Ruth geen andere mogelijkheid dan met de kinderen aan de hand te vluchten. Maar waar kunnen ze heen, waar zijn ze nog veilig? Wat volgt is een wanhopige zwerftocht door een land waarin helden en verraders er precies hetzelfde uitzien...

Een verzonnen verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten
Hoofdpersonages met wie je intens meeleeft. Dit boek kon ik maar met moeite wegleggen. Op een bijzonder meeslepende manier beschreven familiedrama in tijden van de tweede wereldoorlog in chronologische volgorde. Het gevecht van een Joods ouderpaar om voor hun kinderen een betere toekomst op te bouwen. Het zou zomaar waargebeurd kunnen zijn en het verhaal heeft me ontroerd.

Meer recensies van Rachel van der Lee