Lezen is leuk met de Berries aan de bal!

rbbrleest 06 juli 2019
Om maar gelijk een schot voor open doel te geven: De Berries zijn aan de bal!

De sportieve familie Berrie woont na jaren weer in Nederland, in een villa in Bosseveen. Ze zijn vaak verhuisd omdat vader Jhon profvoetballer is en hij speelt nu weer bij de Bosse Boys. Broer Milan voetbalt ook en moeder Floor en zusje Sofia zijn trouwe supporters bij de voetbal. De 10-jarige hoofdrolspeelster Lon is de enige die hockey het einde vindt, maar ook degene die geen familie langs het veld heeft staan als haar team een wedstrijd speelt. Ze laat zich niet uit het veld slaan en probeert vrienden te maken zonder dat teamgenoten weten wie haar beroemde vader is. Lang geheim houden lukt niet, er is ineens wel belangstelling voor haar als haar achternaam bekend wordt. Jaloezie en vooroordelen zijn er dan ook.
Dan is er iets met een gouden voetbalschoen, staat er telkens een verdachte gele auto in de omgeving, er is een boomhut, veel blingbling, een poeskas en als tijdens een clubweekend het spel Doen, Durven of Waarheid wordt gespeeld, zitten we midden in een avontuur en weet Lon haar mannetje te staan. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat zal duidelijk zijn, maar de bal ligt bij de lezer om de uitslag te weten te komen van dit eerste deel!

Een nieuwe eigentijdse serie die een welkome toevoeging is voor een grote doelgroep vanaf 8 jaar met alles wat een heerlijk leesboek daarvoor nodig heeft! Spanning, humor, competitie, soms gek, alleen zijn, ontroering, familie, je plek vinden, ook liefdevol en vooral heel veel vriendschap.
Je leest het boek in één keer uit met regelmatig een spontane lach. Er is over veel nagedacht: een verwijzing naar gebruik van sociale media of de naam Berrie voor zowel jongens als meisjes. De Berries wordt verteld vanuit de ik-persoon Lon in een handzaam formaat boek en een prettig lezend lettertype waarbij haar gedachten cursief worden weergegeven.

Een vlot geschreven verhaal met leuke bijpassende illustraties van Madeleine van der Raad dat nieuwsgierig maakt naar deel 2 en waarin het alle kanten op kan gaan. Om in sporttermen te blijven: de bal is rond! Aanrader voor veel jonge lezers.

Meer recensies van rbbrleest