Iedere teckel heet voortaan liefdevol Tom!

rbbrleest 21 juni 2019
‘Jullie mogen zelf een naam bedenken,’ antwoordt het baasje.
Ik heet Tom, denkt Teckel Tom. Dat weet je best.

Als je nog niet van Teckels houdt, dan doe je dat klakkeloos wel als je Teckel Tom tegenkomt.
Wat een ontzettend lief eigenwijs hondje. Tom begroet je nieuwsgierig omgeven door lentegroen vanaf de voorkant van dit vierkante prentenboek.

Tom is nog een pup. Als we kennismaken met Tom ligt hij met zijn broertjes en zusjes en mama Moeps in een doos. Ineens gaat de bel en wil hij eruit klimmen. Poes Pluis lacht hem uit om zijn korte pootjes. Het bezoek dat binnen komt kent hij niet. Een vreemd hoofd komt het nest puppy’s bekijken en Tom wordt ineens uit de doos getild. Tom moet mee. Zonder de deken die naar mama Moeps ruikt. Tom wordt ineens anders genoemd, mee in een auto met twee andere papabaasjes, wordt in een ander huis gebracht, moet mee aan een riem naar buiten, maar gelukkig is daar ‘Jarig’. Een leuke woordspeling, het meisje Saar stelt zich voor als ‘Ik ben jarig’. Tom leert in korte tijd heel veel en dit wordt beeldend uitgelegd in de kleurige illustraties.

Ook is er aandacht voor emotie. Wat doet een hondje als hij bang is? Hoe vindt een klein hondje het als grote mensen boven hem of haar uitsteken? Hoe weet je wat gewoon is als je ineens buiten op een grasveld ‘naar de wc’ moet? Of als je niet weet wat dat andere eten is? Hoe ga jij je welkom voelen in een vreemde omgeving? Wat is het dan fijn dat iemand jouw vriendje wil zijn. Saar en Tom begrijpen elkaar en je snapt zonder het te lezen dat deze twee beste vriendjes worden. Hoe het verder gaat? Gelukkig komt er een volgend prentenboek van dit fijne herkenbare verhaal met de lieve leuke Tom!

Een geslaagd, warm prentenboek vertelt vanuit Teckel Tom met een prettig lezende tekst van Bette Westera en de kenmerkende kleurrijke illustraties van Noëlle Smit. Het boek staat garant voor veel voorleesmomenten en door de vele details voor urenlang kijkplezier. De mooie vormgeving verdient aandacht. Kijk naar de schutbladen, de rustige indeling van de blokken tekst en de over de gehele bladzijde verdeelde illustraties. De liefde voor Tom spat levensgroot van de bladzijden af! Iedere teckel heet voortaan: TOM! Een aanrader vanaf ong. 3 jaar.

Meer recensies van rbbrleest