De bibliothecaresse van auschwitz

Rebecca 16 januari 2019
Een boek waar ik erg mee heb zitten worstelen ga ik het verder lezen of leg ik het weg. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en verder gaan lezen. En na een blz of 200 kwam ik er pas echt in en ben blij dat ik de moet niet heb opgegeven want het is een erg goed boek. Een fictief boek met ook op waarheid gebaseerde feiten. Met verschrikkingen van de 2e wereldoorlog die je niemand gunt.

In dit boek worden een aantal kampen en plaatsen genoemd waardoor je wat meer te weten komt over hoe het er toen aan toe ging. het speelt zich voornamelijk af in Auschwitz en gaat over Dita De Bibliothecaresse van blok 31 zij zorgt voor de boeken en gaat er helemaal in op deze kleine bibliotheek die geheim moet blijven is haar domein. Ook is blok 31 het schooltje dat is opgezet voor de kinderen. Dita weet hoe gevaarlijk het is om voor die boeken te zorgen die er erg slecht aan toe zijn maar dat weerhoudt haar en niet van om er voor te zorgen.

Toen ik bijna aan het einde van het boek was merkte ik dat er dingen in voorkwamen die ook in andere oorlogsverhalen voorkomen dat maakt dat het boek afzonderlijk is geschreven maar ook een beetje hoort bij de andere boeken door dat deze mensen op de zelfde plaats aanwezig waren.

achter in het boek vind je de bijlage en geraadpleegde werken van de auteur. Vooral het stukje wat is er geworden van vind ik erg mooi om te lezen. zoals het boek van Rudolf vrba.

Meer recensies van Rebecca