heftige geschiedenisles

Renate 06 juni 2019 Hebban Team
Elwood die door zijn lieve oma Harriet wordt opgevoed, heeft het eigenlijk best goed voor elkaar, hij haalt mooie cijfers op school, hij staat op het punt om naar het plaatselijke college, iets wat tijdens de segregatie geheel gescheiden was in Amerika en dan natuurlijk ook in zijn stad Tallahassee in Florida.
De burgerrechtenbeweging komt net op gang, Dr.Martin Luther King komt op, iets wat zorgt dat Elwood ook erg in de ban is van Dr Martin Luther King.
Vol goede moed gaat hij op pad naar zijn nieuwe school, als hij door een onschuldig misverstand op de Nickel Academy terecht komt, een tuchtschool, de hel op aarde.
Er is een blank gedeelte en een gedeelte voor de zwarte jongens.
De jongens daar zijn overgeleverd aan de wreedheden van de blanke bewakers, die een heus schrikbewind voeren, Elwood probeert vriendschappen te sluiten met andere jongens zoals Turner.
Ze proberen de wreedheden te overleven

De jongens van Nickel is een verhaal wat gebaseerd is waargebeurde gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis in de jaren 60.
Een geschiedenis die verteld moet worden, zodat we misschien meer begrip krijgen voor elkaar.
Tijdens het lezen gebeuren er zoveel wreedheden, dat ik mij echt heb afgevraagd of het waargebeurd was, daarom heb ik al snel het dankwoord van Colson Whitehead gelezen, waardoor de rest van het boek er helemaal hard in kwam.
Het is echt ongelofelijk en bizar dat dit soort dingen gewoon gebeurden.
Maar ook dat er op een plek waar je je toch veilig moet voelen, je zoveel misstanden tegenkomt, mishandeling, racisme, corruptie en verdwijningen en moorden.

Zeker de mishandelingen met de zweep zijn zo opgeschreven dat je je haast kan voorstellen hoe het voelt.
Ze komen keihard binnen, mede door de stijl van Colson Whitehead, die op deze manier heel veel meegeeft over deze zwarte bladzijdes in de geschiedenis, het is geïnspireerd op de geschiedenis van de Dozier School for boys in Marianna wat ook in Florida ligt.
Hij geeft een stem aan de slachtoffers.
Ik kan niet echt goed uit leggen waarom je dit nu echt moet lezen, maar je moet het toch gewoon doen, het is een verhaal wat op mij erg veel indruk heeft gemaakt, het was een indrukwekkend, aangrijpend verhaal, maar ondanks de heftigheid, heeft Colson er wel een mooi verhaal van gemaakt, een verhaal wat je nog verrast ook. Maar belangrijker een verhaal waar je hopelijk van leert, wat je stil laat staan.

Meer recensies van Renate