kennismaking met Max Heller

Renate 10 juli 2019 Hebban Team
Frank Golddammer is een Duitse schrijver, geboren in Dresden, brak door met vuurstorm waarvan er inmiddels al meer dan 100.000 zijn verkocht.
Vuurstorm is eigenlijk al zijn 17de boek, hij heeft hiervoor al veel geschreven wat hij in eigen beheer uit heeft gebracht.

In Vuurstorm maken we kennis met rechercheur Max Heller, een oud veteraan, die een hekel heeft aan alles wat met de Nazi's te maken heeft, iets wat het leven moeilijker maakt omdat je daar niet zo voor uit kan komen.
Zeker als je baas een SS-officier is.
We volgen Max tijdens het oplossen van een reeks moorden, die telkens rond het luchtalarmen worden gepleegd, doordat er ook rond die tijd dan hele rare geluiden te horen zijn, zit de schrik er in, ook omdat het gewoon hele lugubere moorden zijn.
Aan Max de tijd om dit op te lossen.

Het speelt zich af in de stad Dresden, de stad ook waar Frank Golddammer geboren is, maar vooral de stad in Duitsland die helemaal in puin heeft gelegen door de bombardementen van de geallieerden.
Door dit verhaal krijg je een beeld over hoe het leven eruit moet hebben gezien, hoe de puinhopen eruit zagen, maar vooral ook de machteloosheid van de bewoners van de stad.
Ondanks dat dit een thriller is, krijg je echt veel mee van de geschiedenis, hoe de Duitse bevolking zelf ook heeft geleden onder de oorlog, zo krijg je eigenlijk twee verschillende verhalen mee.
Een de jacht op de dader, maar ook het leven in een stad waar de Nazi's regeren, en waar de Russen het stokje overnemen als de Duitsers de oorlog hebben verloren.
Deze 2 dingen maken het echt een hele boeiende thriller, je bent vanaf minuut 1 geboeid om verder te lezen, en meer te weten over hoe Max Heller zich staande houdt.

De schrijfstijl van Frank Golddammer is ook heel fijn, hij neemt je als het ware mee in het verhaal, laat je toch steeds weer verrassen.
Ook heeft hij een beeldende schrijfstijl, zodat je je als het ware voelt alsof jein de puinhopen rondloopt, maar ook hoe het eruit heeft gezien, en hoe gruwelijk verminkt de lijken zijn, krijg je ook heel duidelijk mee.
Ook geeft hij je wat mee van de geschiedenis iets wat altijd goed is,
Het fijne is dat hij al meerdere Max Heller boeken heeft geschreven, nu hoop ik zelf dat deze ook in het Nederlands worden uitgebracht

Meer recensies van Renate